Thursday, October 23, 2008

Nostalgia PJ

Hujan lebat petang semalam hampir mematahkan semangatku untuk datang awal ke PJ untuk satu acara hari raya yang perlu kami hadiri dan membuat persembahan. Setelah setengah jalan ke KLCC,payung yang kupakai hampir terbang.Maka aku terpaksa mencari perlindungan di bangunan berdekatan sebelum destinasi ke LRT KLCC.
Aku meneruskan perjalanan ke stesyen LRT kebanggaan rakyat Malaysia. Seperti biasa, LRT tergendala. Duit dua billion dijimatkan subsidi dua tahun lepas setelah harga minyak dinaikkan 30sen yang khabarnya akan digunakan untuk pengangkutan awam tidak nampak dimanfaatkan ke arah pembaikan LRT.Aku kecewa seperti setiap hari berdepan dengan masalah LRT dan kesesakan yang timbul akibat sistemnya yang tidak efisyen.
Oh! Kita lupakan dulu masalah yang tidak selesai ini kerana kita masyarakat dunia ketiga. Selalunya kita sibuk berpolitik dan tidak mengendahkan kebajikan rakyat dan ekonomi negara.
Mohsen menunggu aku di LRT Universiti dengan kereta untuk ke tempat persembahan.
Kali ini destinasi kami di Menara Merais,Seksyen 17,Petaling Jaya. Ada undangan daripada sebuah syarikat untuk jamuan hari raya dan Deepavali yang bakal menjelang. Apa yang lebih mengujakan aku adalah Seksyen 17,PJ adalah tempat aku belajar selama dua tahun (96-98) sebelum berpindah ke kampus UIA di Kesultanan Gombak.
Tempat persembahan hanya sepuluh minit (agaknya) kalau berjalan kaki daripada kampus (sekarang Pusat Asasi UIAM). Ia terletak di hujung bulatan Seksyen 17,setelah melalui Sin Chew Jit Poh. Betul-betul di depan bulatan. Sahabat kami,Cohong pasti mengingati tempat ini.Daripada bulatan tersebut ,kita boleh pergi ke Seksyen 14 di sebelah kiri dan Seksyen 2 di sebelah kanan.
Betul-betul di tempat makan di luar kampus (kami panggil blok P--terdiri daripada flat empat tingkat) telah bangun sebuah pusat membeli belah dikenali sebagai Jaya One. Yang aku tahu ada Supermarket Jaya di Seksyen 14. Masih adakah bangunan ini?
Kedai motor di sebelah UIA juga jika tidaksilap masuk dalam filem Gila Gila Remaja.Begitu juga KFC di Seksyen 14.Di sini banyak kilang-kilang. Dulu ke Seksyen 14 hanya dengan berjalan kaki.Mahu pergi OneUtama juga senang kerana ada bas Intrakota yang melalui jalan ini.
Bas Mini pula nombor 12. Satu kejadian tidak dapat dilupakan pada tahun 96 selepas matrikulasi(masuk main camp) ketika minggu taaruf,aku telah terjatuh ke dalam longkang ketika ingin menaiki bas mini di sini.
PJ dulu aku rasa amat hebat dan bila berpindah ke Gombak terasa amat jauh untuk ke KL. Ketika di PJ,aku bermain gig buat kali pertama di Seremban dan ramai rakan-rakan telah turun memberikan sokongan dengan menaiki bas dan komuter. Kami pergi menaiki kereta tetapi aku pun tak tahu kereta siapa dan siapa yang memandunya.
Berbalik kepada persembahan malam tadi,kami bermain daripada jam 7:45 malam dan berakhir jam 9 malam. Persembahan seperti gameshow. Banyak interaksi di antara Mohsen serta ahli kumpulan dan juga tetamu yang hadir. Ada cabutan bertuah, joget untuk kanak-kanak dan nyanyian lagu rasa sayang untuk orang dewasa.
Kami main pun langsung tidak tertekan kerana dibuat di dalam pejabat. Walaupun bunyi ala kadar sahaja tetapi memuaskan dan kami gembira. Kelihatan tetamu pun menyanyi bersama.
Kami bereenam malam tadi. Hanya Wah yun Kua tidak kelihatan kerana sibuk dengan peperiksaan semester akhir. Jejaka bergaya dari Pulau Mutiara juga turun dengan semangat berkobar-kobar membawa akordian.
Ketika ini,semua ahli kumpulan merindukan Abg Syam nun jauh di Dubai. (Jangan lupa masukkan elaun kumpulan pada bulan ini untuk mengelakkan keahlian anda ditamatkan!)

wahyun said...

terbaik nih...

tamlikha said...

Pije, byk kenangan kat sana tu zoy, beli jackson, cryptic mula mengganas, lepak kat hostel seminggu dgn RM7 yg dikongsi berdua, kerja kat rothman, huhuhu, mcm-mcm laaa