Thursday, March 30, 2006

Malam Nur Akar

Sebelum lebih jauh,apa ni? Malam Nur Akar?
Ya.Ia nostalgia ketika Dewangga Sakti mula-mula ditubuhkan dan bereksperimen. Ketika itu, kebanyakan ahli masih menuntut di UIA. Tinggallah seorang penganggur terhormat yang ketika itu berulang-alik menjalani latihan di UIA.Ketika itu tahun 2001. Masa mungkin sudah terlalu lama memisahkan tetapi kisah ini bagai baru bermula.
Mencari platform untuk membuat persembahan amat sukar ketika itu.Maklumlah gitar 'diharamkan' ketika itu di UIA. Tidak ada pekeliling rasmi tetapi tangan-tangan berkuasa sibuk memerhati dan ada kalanya merampas gitar-gitar pelajar.Mungkin tidak lagi sekarang kerana gitar sudah dimainkan di majlis-majlis rasmi UIA ketika konvo dsbnya.Malah pihak universiti juga sudah membeli instrumen muzik untuk studio di sana.
Mohsen yang berada di tahun ketiga jurusan psikologi dan Zul dengan kerjasama banyak pihak yang bosan dengan keadaan itu membuatnya secara gerila dan mementaskan persembahan mereka secara terbuka dengan budget yang minima dan kadang-kadang(eh!selalunya) mengeluarkan wang sendiri untuk kos persembahan.
Persembahan pertama masih diingati; dibuat di parking lot CELPAD penghujung Februari 2001 dengan penampilan kumpulan gamelan UIA, Dewangga Sakti,Angklung Malam,beberapa penyajak dan teater jalanan (Mali and gang). Bermula ceritera. Cable tidak cukup panjang dan banyak extension cable terpaksa digunakan(dicilok dari bilik rakan-rakan!punya la daif). Di pertengahan persembahan Angklung Malam,tiba-tiba bekalan elektrik terputus. Puas menyelidiki apa yang terjadi! Mali dan grup teater jalanannya menyelamatkan keadaan dan mementaskan 'Road walk'.
Setelah diselidiki,rupa-rupanya ada hamba Tuhan memasak air di extension cable tersebut(50 meter ke punca elektrik).Argghh!

No comments: