Thursday, April 02, 2009

Sistem bunyi untuk hutan simpan

Perkara paling membahagiakan sebagai kumpulan muzik (dan sesiapa yg terlibat dengan muzik) adalah juruteknik yang memahami fungsi instrumen dan bunyi serta peralatan yang diberikan cukup untuk membuat persembahan.
Sayangnya perkara ini biasa diletakkan di tingkat paling bawah senarai semakan untuk persembahan.Jika ada pun,selalunya mereka lebih sibuk dengan perkara lain dan menidakkan kepentingan sistem bunyi yang baik untuk persembahan. Sistem bunyi yang baik dengan kemahiran juruteknik/jurutera bunyi akan menghasilkan bunyi yang bagus.Itu formula yang senang.
Kadang-kadang mikrofon yang diminta pun tidak cukup. Lebih teruk lagi jika speaker monitor yang berfungsi untuk didengar oleh pemain muzik tidak ada dan hanya bergantung kepada house speaker.
Pak Abdul,macam mana mahu maju?

5 comments:

D'Rimba said...

Hantam sajala labu.............hehehehe teruskan martabat seni budaya bangsa

shah said...

kadang2 depa bagi speaker cap ayam.. tu pun masalah gak..

Nizam Ahmad said...

kat uia slalu jugak mcm ni.
nasihatnya, ambil show yg besar2 jelar hehe~

wahyun said...

uia merupakan kajian kes yg menarik bagi membincangkan isu ini.
tukar la mixer 49 channel, double-deck monitor ke, house speaker berjenama dari germany ke...ah! 'spec' dewan CAC pn dah GAGAL...ngan pengendali sistem yg GAGAL gak...cits, hampeh! buat majlis dah beribu2, konvo dah tiap2 tahun...tp skrip same gak..."mic x cukup la" "monitor pkai utk event lain la"...ah!

kamal sabran said...

lain kali pakai tali pinggang keledar :)