Wednesday, April 19, 2006

Memelihara khazanah?

In February 1941, the Fahnestock brothers traveled to the Dutch East Indies (now Indonesia), chartered a sailboat, and during the next ten months, recorded the music of Bali, Java, Madura, and also the Kangean Islands. Years later, it was revealed that this trip was also an intelligence assignment undertaken at the request of President Franklin Delano Roosevelt. At an earlier White House meeting, the President had asked them to evaluate Dutch military preparations on Java, assess the usefulness of small watercraft for Pacific Islands combat, and ensure that U.S. defense funds allocated to Southeast Asia were being properly spent. (diambil daripada laman web The American Folklife Centre)
Dua adik beradik Fahnestock- Bruce dan Sheridan belayar ke Hindia Timur Belanda (Indonesia), beberapa kepulauan di Pasifik Selatan dan merakamkan banyak bahan ke dalam audio, buku dan foto yang kemudiannya ternyata amat berguna dan bernilai tinggi.
Pada dekad yang sama juga, seorang ethnomusikologis, Colin Mc Phee yang banyak membuat kajian tentang muzik gamelan Bali (Gong Kebyar) dan tinggal di Bali beberapa tahun.Antara buku yang berguna untuk kita mengkaji tentang kehidupannya di sana adalah sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 1944- A House in Bali. Pernah suatu hari beliau membeli rekod di sebuah toko muzik milik warga asing di Bali dan diberitahu beliaulah satu-satunya pembeli rekod muzik pada tahun itu kerana penduduk tempatan tidak membelinya-tidak ada wang dan kenapa ingin membelinya sedangkan mereka mendengar muzik berasaskan gamelan siang dan malam dengan setiap kampung mempunyai orkestra gamelan mereka sendiri.
Itu peristiwa tahun 40an ketika masyarakat tidak prihatin lagi -mungkin sampai sekarang pun masih dengan belenggu sama- tentang usaha dokumentasi bahan yang berguna untuk kelangsungan hidup seni budaya bangsa.
Masalah dokumentasi ini amat serius kerana jika tiada dokumentasi bahan seni,macam mana kita mahu bertanggungjawab kepada generasi akan datang yang cuba menggali seni budaya Melayu.Bayangkan P Ramlee hanya bermain di funfair dan tidak membuat rakaman? Atau R Azmi tidak terlahir di piring hitam?
Masalah dokumentasi ini banyak terlihat kepada penggiat-penggiat seni di Malaysia. Kebanyakannya hanya 'recycle' bahan-bahan lama. Cuba sebutkan satu hasil rakaman terbaru berkenaan gamelan?Selain daripada CD 'Gamelan untuk tarian' dan 'Rhythm in Bronze',tidak terdapat satu usaha merakamkan album baru gamelan. Jika terdapat dokumentasi pun ,mungkin seperti cerita rakan saya'documenting for the sake of documenting!',tidak terlahir kepada dunia khalayak yang lebih luas. Hanya untuk simpanan sendiri.
...bersambung

No comments: