Wednesday, April 12, 2006

Projek rakaman


Sudah lama sepatutnya Dewangga Sakti merakamkan lagu-lagu sendiri.Sudah beberapa kali percubaan untuk merakamkan originals menghadapi masalah.Sejak ditubuhkan pada bulan Oktober tahun 2000,Dewangga Sakti sudah melalui banyak pengalaman pertukaran anggota kumpulan dan kini, hanya tinggal tiga(3) anggota daripada kemunculan pertama mereka pada tahun 2000:-Mohsen,Zul dan Raof.Rasanya sudah mencecah dua puluh orang anggota yang keluar masuk kumpulan ini .Sebab utama komitmen dan sebab lain adalah kerana: -asalnya Dewangga Sakti secara falsafahnya ingin keluar dengan projek menggabungkan gamelan dan instrumen muzik lain(angklung pun tidak terkecuali dan dimasukkan ketika satu pertandingan pada tahun 2001).Jadi,bila disebut gamelan pastinya menggabungkan ramai anggota.Mana mungkin seorang sahaja bermain instrumen ini kerana gamelan dimainkan secara kumpulan di dalam ensemble(Itulah bagusnya sebab mengutamakan teamwork dan tiada ruang untuk seorang individu sahaja!No gamelan hero!).Nama gamelan itu sendiri pun sudah cukup gah dan bagi Dewangga Sakti sendiri amat mistikal. Ya,amat mistikal.Dan...Dewangga Sakti sendiri menggemari sesuatu yang mistikal.
Setelah tidak dapat bereksperimen dengan gamelan kerana mereka telah grad dari alma mater mereka UIAM, maka projek itu tidak dapat diteruskan kerana tidak dapat access kepada instrumen itu sendiri. Projek juga menjadi tertangguh. Kemudian pada tahun 2002, Dewangga Sakti menyebarkan virus mereka dengan membantu rakaman kumpulan Death Metal Kuala Lumpur, Cryptic Malediction yang sedang merakamkan album pertama bertajuk'Embedded in Blood...feudal delirium'. Cryptic Malediction yang bertunjangkan cerita-cerita Melayu dahulukala ingin memasukkan instrumen tradisional kepada muzik mereka yang kasar, berat dan tidak bertamadun itu.Maka, dua anggota iaitu Raof dan Mike dipanggil membantu dengan memasukkan instrumen gamelan(saron pekin,saron baron) dan perkusi tradisional ke dalam dua lagu instrumental dan satu lagu yang menggabungkan gitar yang berat, vokal gergasi dan dram double pedal yang kasar dan menyiksakan(walaupun mixing kurang baik untuk lagu ini tetapi khidmat mereka amat membanggakan).
Album ini kemudiannya dikeluarkan oleh Nebiula Production pada tahun 2003 dan menjadi sejarah sebagai satu kumpulan yang tidak menggunakan samples(synth) untuk bunyi gamelan di dalam album mereka.Kebanyakan kumpulan lain menggunakan samples(dari keyboard atau CD) untuk bunyi gamelan di dalam album. Namun,percubaan mereka ketika itu amat baru dan jika Cryptic Malediction mempunyai banyak ruang dan kesempatan untuk lebih bereksperimen, rasanya hasil pasti lebih baik.Ini kerana percubaan masih lagi awal ( trial and error process).
Selepas projek itu, Dewangga Sakti seakan menghilangkan diri dan resurfaced penghujung 2003 untuk beberapa projek kerjasama dengan UIAM tetapi selepas itu menghilangkan diri kembali. Tidak rancak bercerita untuk menghasilkan satu rakaman lagu tetapi lebih enjoy bermain di functions.Tetapi ini tidak melemahkan semangat mereka untuk membuat rakaman lagu-lagu sendiri yang dijadualkan pada bulan hadapan.
Macamana? Kena tunggu hasilnya....
(Gambar : Persembahan di Malam Gema Warisan di Muzium Negara -15 April 2005)

No comments: