Monday, August 27, 2007

Belayar ke Pulau Jauh

‘Belayar ke Pulau Jauh’

Kesan bunyi –bunyi ombak dan angin di permulaan lagu

Verse /Chorus
Sauh diangkat tanda nahkoda sudah sedia untuk belayar. Awak-awak kapal seramai tiga puluh orang melihat dengan syahdu tanah daratan yang menyimpan banyak kenangan.Mereka akan memulakan pelayaran ke laut yang penuh misteri. Laut dengan ombak penuh gelora menyimpan semacam misteri kepada para pelayar ini.
Pelayaran bermula. Walaupun resah dan gundah gulana, hati mereka dihiburkan dengan menyanyi dan mencipta pantun,seloka dan bergurindam dengan deruan angin dan bunyian ombak yang mencipta irama tersendiri. Nun di langit, mentari memancarkan sinar yang terang benderang.
Suasana riang dengan gelak ketawa.
Sesungguhnya sedikit pun mereka tidak menyangka langit yang cerah hanya satu petanda.
Interlude -kesan bunyi (guruh)
Tiba-tiba seekor jerung raksasa melibaskan ekornya kepada badan kapal mengakibatkannya terumbang-ambing. Nahkoda mengarahkan awak-awak kapal melawan dengan melancarkan serangan melalui panah yang tersedia. Jerung semakin ganas dan mengangkat kapal hingga hampir tenggelam ke dalam lautan. Mereka tidak berputus asa. Panahan demi panahan dihujani yang mensasarkan mata dan badan jerung itu.
Tindakan mereka tidak meninggalkan kesan kepada jerung itu. Panah tidak mampu membunuh jerung.Melukakannya pun tidak.
Di saat kapal hampir tenggelam ,satu sinar seperti pelangi terbit dari langit dan memancarkan cahaya ke arah kapal. Satu peristiwa ajaib berlaku. Tujuh orang pari-pari terbang dari kayangan dan mengangkat mereka ke suatu tempat di antara langit dan bumi.
“Siapakah tuan puteri jelita?’
“Beta adalah puteri yang bersemayam di suralaya”
“Kenapakah tuan puteri menyelamatkan kami?”
“Untuk mengingatkanmu akan tanggungjawab sebenar yang seharusnya kamu lakukan kepada nusa dan bangsa”
“Ini pengorbanan kami kepada tanahair kami”
“Bukan begini caranya. Apakah tujuanmu belayar?”
“Untuk mencipta rekod dunia!”
“Nah! Kamu ingin mencipta rekod dengan menghabiskan perbendaharaan negerimu tanpa satu tujuan yang jelas. Kembalilah kamu semua ke negerimu sebelum beta sumpah kamu semua menjadi panda!”
Ha ha ha
Kembali ke verse/chorus
Bergembira dan kembali belayar dengan tekad baru.
Ketibaan disambut paluan kompang dan upacara memotong pulut kuning.

No comments: