Monday, September 17, 2007

Salam Ramadhan




"Kenapa?Muka aku ada macam Kopratasa kah?",itulah pertanyaan Mohsen kepada teman-teman yang lain.Ini berlaku di belakang pentas Kompleks PKNS Shah Alam. Dia menjadi musykil kerana ditanya Pian dari kumpulan Cecupak yang menjadi hos bersama Abon untuk program Ramadhan di sini.
Ha!Ha!Kami semua ketawa! Mungkin saja dia bergurau. Kami ketawa lagi!Lapan ekor panda untuk Mohsen!
Oh ya!Ini persembahan kami untuk bulan Ramadhan. Ia dibuat di waktu petang dan bukannya menjelang berbuka puasa. Kehadiran pengunjung agak ramai juga."Ini baru empat hari puasa",kata Mohsen.
Sesungguhnya inilah pertama kali bagi kebanyakan anggota berkesempatan ke kompleks ini.Susun atur dan coraknya amat old-school.Kami seolah-olah dibawa ke zaman kita belum mengenal pusat membeli-belah yang besar-besar seperti sekarang. Ia kelihatan seperti Ampang Park tetapi lebih luas dan di seberangnya kelihatan Plaza Alam Sentral.
Persembahan kami pada jam 2:30 petang dan antara yang membuat persembahan adalah kumpulan Kopratasa dan program diserikan dengan lawak jenaka pengacara iaitu Abon dan Pian.
Ketika pulang, Syamsul telah disaran supaya membeli sebuah troli untuk mengangkut amplifier gitar bassnya yang amat berat. Sudah beberapa kali Syamsul terpaksa diurut oleh Abdul Raof kerana menghadapi masalah kekejangan bahu akibat mengangkat amplifier tersebut.Moga terbuka pintu hatinya untuk membeli troli tersebut.Jika tidak ada duit,pihak kesultanan tidak teragak-agak untuk mengeluarkan belanja yang sewajarnya dengan syarat tempo(h) diberikan dengan tepat.
Kami berseloroh "Kalau tak mahu beli troli biasa,kau boleh beli troli yang buat tolak baja tu!".ha! ha!
Apa-apa pun,kami ingin mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan kepada semua umat Islam.Moga semangat Ramadhan ini akan membawa kita lebih tabah menghadapi hidup di dunia ini.
Kami akhiri dengan sebuah lagu dan senikata menarik daripada Sohaimi Mior Hassan.

RAMADHAN

DATANG LAH SUATU BULAN
IA BERNAMA RAMADHAN
KEBERKATAN NYA
TIADA TERHINGGA
MELIPUTI JAGAT RAYA
DATANG LAH SUATU MALAM
BERNAMA LAILATUL QADAR
NILAI AMALAN SERIBU BULAN
RAHMAT DARI YANG BERKUASA
CHORUS 1
MARI LAH KITA BERSAMA
SUJUD KEPADA YANG ESA
SELURUH JIWA DAN RAGA
MERASA HINA DAN HIBA
NAFAS PUN SEMAKIN SUKAR
DERIA SEMAKIN PUDAR
SARAF PUN SEMAKIN KENDUR
SERU PUN SEMAKIN HAMPIR
HARI BERGANTI HARI
RAMADHAN DATANG DAN PERGI
APA KAH DI LAIN KALI
KITA KAN BERTEMU LAGI
DATANG LAH SUATU HARI
BERNAMA AIDIL FITRI
KITA PUN MULA LUPA SEMULA
SEGALA SUMPAH DAN JANJI
LAGU & LIRIK : SOHAIMI MIOR HASSAN
GUBAHAN : ARIFF & MEOR

No comments: