Tuesday, September 18, 2007

Sumbangan Ziryab kepada muzik barat -bahagian 2

Sambungan daripada tulisan sebelumnya

Keinginan Ziryab untuk ke Sepanyol disuarakan ke dalam sepucuk surat kepada Al Hakam, pemerintah kerajaan Al-Andalus. Al Hakam amat teruja dengan keinginan tersebut dan menjemput Ziryab untuk berhijrah ke Granada di dalam surat balasanya. Tawaran gaji yang diterima amat tinggi bersesuaian dengan status pemuzik genius seperti beliau.
Beliau bersama keluarganya bertolak melalui Selat Gibraltar dengan sebuah kapal. Setibanya beliau di sana pada tahun 822, Al Hakam malangnya sudah meninggal dunia. Dengan penuh kesedihan, Ziryab sudah membuat persiapan untuk kembali ke Afrika utara tetapi Abu Al Nasr Mansur, pemuzik Yahudi di istana mengusulkan sokongan beliau dan mencadangkan kepada pengganti khalifah, Abd al-Rahman II yang juga anak kepada Al Hakam supaya mengambil Ziryab. Dengan ini, khalifah baru membuat tawaran semula kepada beliau.
Ziryab yang ketika itu berusia 33 tahun –usia sebaya khalifah- diberikan satu tawaran yang amat menarik. Tawarannya- 200 keping wang emas setiap bulan sebagai gaji, 500 keping wang emas pertengahan musim panas dan tahun baru serta 1000 keping wang emas pada setiap dua perayaan besar umat Islam(hari raya Aidil Fitri dan Aidil Adha). Selain itu beliau akan diberikan 200 gantang barli dan 100 gantang gandum setiap tahun.
Beliau juga akan diberikan sebuah istana dan beberapa villa yang mempunyai tempat subur untuk bercucuk tanam di pinggir kota. Dengan sekelip mata, beliau menjadi sebahagian daripada elit di kota kosmopolitan Granada dengan kedudukan yang tinggi.
Sebenarnya, khalifah menawarkan kedudukan ini kepada Ziryab sebelum mendengar permainan oud dan nyanyian Ziryab. Bila sahaja baginda mendengar nyanyian Ziryab, baginda merasa sangat terpesona dan dikhabarkan baginda tidak lagi mendengar lagu daripada penyanyi lain setelah mendengar lagu Ziryab. Begitulah penangan genius muzik ini.
Setelah itu, baginda Sultan dan Ziryab menjadi teman rapat dan banyak menghabiskan masa berbincang tentang puisi,sejarah dan segalanya berkenaan seni dan sains. Fungsi Ziryab seperti seorang Menteri Kebudayaan dan di antara projek pertamanya adalah membuka sebuah sekolah muzik yang diiktiraf sebagai sebuah sekolah muzik pertama di bumi Eropah yang pada masa itu masih di zaman kegelapan.
Sekolah muzik ini tidak mengenal darjat –terbuka kepada semua golongan tidak kira bangsawan dan orang kebanyakan. Berbanding konservatori di Baghdad yang agak rigid pembelajarannya, sekolah muzik ini menggalakkan eksperimentasi di dalam muzik dan instrument untuk menghasilkan penciptaan baru.
Di samping lagu-lagu terkenal daripada Istana Baghdad, Ziryab dengan segera memperkenalkan inovasi beliau dan dan memperkukuhkan kedudukannya sebagai seorang pengasas tradisi muzik Andalusia yang pengaruhnya dapat dilihat sehingga ke hari ini.
Diterjemah dan diubahsuai daripada tulisan Robert W. Lebling Jr yang terbit di dalam majalah Saudi Aramco World (24/4/2005)
Catatan peribadi penterjemah:
Oh!Alangkah besar jasamu Ziryab. Sesungguhnya seluruh dunia terhutang budi kepadamu
Akan datang: Pengaruh skala (maqamat) Ziryab di dalam album Naseer Shamma,pemain oud terkemuka Iraq yang mengasaskan Baitul Oud di Mesir.

No comments: