Monday, December 10, 2007

Dari laman web BERNAMA tentang ECER

---Baru terjumpa di laman web BERNAMA
Industri Kraf Akan Dimajukan Di Bawah ECER

KUALA TERENGGANU,26 Oktober (BERNAMA)—Dengan sector pelancongan diberi penekanan untuk dibangunkan dengan lebih pesat di negeri ini di bawah rancangan pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), masa depan kraf seperti tenunan songket dan ukiran kayu juga akan menjadi lebih cerah di Terengganu.
Ini kerana keunikan hasil kraf songket mahu pun ukiran kayu Terengganu memang menarik perhatian ramai pelancong ke negeri ini malah pengusaha dan penggiat seni di Terengganu diakui kehebatannya bukan sahaja oleh orang perseorangan tetapi juga kerajaan.
Pengusaha songket terkenal, Zainab Mamat, 65, berharap dengan pelancaran ECER, kerajaan dapat membantu industri songket tempatan kerana pada masa ini, walaupun ia mempunyai keunikannya, mereka menghadapau saingan hebat songket dari Indonesia,Pakistan,India dan Thailand.
Beliau yang pernah dinobatkan sebagai Tokoh Kraf Negara pada 2002 mengharapkan kerajaan terus memberi keutamaan kepada songket sebagai satu daripada warisan negara.
“Memang songket-songket luar ini nampak cantik dan laris kerana harganya murah, tetapi kualitinya tidak standing songket tempatan.
“Jadi saya berharap agar kerajaan dapat mengenakan syarat yang ketat terhadap kemasukan kain-kain songket dari luar untuk dipasarkan di negara ini terutama di Terengganu,” katanya yang mempunyai bengkel pembuatan songket di rumahnya di Kampung Bukit Depu dekat sini.
Zainab yang mewarisi seni tenunan songket daripada neneknya,Kalthom Ibrahim, berkata langkah itu juga adalah selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan Terengganu sebagai sebuah negeri pelancongan dengan membangunkan industri tenunan songket menjadi satu produk terasnya.
Tokoh Kraf Negara 2007,Habibah Zikri, 59, berharap kerajaan dapat menyediakan pelbagai insentif serta memperhebatkan promosi supaya songket bukan sahaja mendapat pasaran di dalam negara malah di peringkat antarabangsa.
Beliau yang merupakan pelajar terbaik jurusan Senireka Tekstil Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 1974, yakin dnegan usaha yang dilakuakn di bawah ECER nanti industri songket tempatan akan terus berkembang dan mendapat pengiktirafan luar.
Hasil rekaannya pernah dijadikan cenderamata untuk Ratu Elizabeth II ketika melawat Malaysia sempena Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di Kuala Lumpur pada 1989.
Songket ciptaannya juga menjadi hiasan di bangunan Wisma Darul Iman, Andaman Resort di Langkawi, Istana Negara,Istana Tengku Mahkota Pahang dan Istana Sultan Johor.
Sementara itu,penggiat seni muzik tradisional, Zulkifli Ramli, 32, berharap agar pelaksanaan ECER akan dapat mengembalikan semula kegemilangan muzik asli, yang kini kian terpinggir.
Beliau yang merupakan penyelaras Dewangga Sakti, iaitu sebuah kumpulan yang memainkan muzik tradisional, berkata dengan pelancongan menjadi teras rancangan pembangunan ECER,persembahan muzik asli orang Melayu itu akan dapat membantu menarik pelancong.
“Kita berharap kerajaan dapat menyediakan pelan induk yang menyeluruh dalam membangunkan seni budaya orang Melayu ini. Mungkin, muzik tradisional ini dapat diajar di sekolah-sekolah supaya seni dan budaya orang Melayu terus terpelihara.
“Misalnya seperti di Indonesia, pelajar sekolah rendah di sana diajar mengenai muzik tradisional dan apabila mereka dewasa, mereka dapat terus mempersembahkan muzik ini untuk tatapan generasi akan datang,” katanya yang berasal dari Kuala Berang, Hulu Terengganu dan kini bergiat dalam mempersembahkan muzik tradisional di Kuala Lumpur.
Beliau berkata kumpulan Dewangga Sakti pernah mengikuti rombongan Tourism Malaysia untuk “Promosi Makanan dan Budaya Malaysia” sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 ke Taiwan, Jepun dan China.
Sementara itu, Pengarah Perbadanan Kraftangan Negeri Terengganu, Kamarulzaman Mera Hussin ketika dihubungi yakin industri kraf terutama songket, berpotensi untuk terus berkembang apabila ECER dilaksanakan kelak dengan pelbagai langkah akan dilakukan oleh perbadanan itu bagi memastikan produk kraftangan tempatan bermutu tinggi melalui program latihan dan dibantu pemasarannya.
(BERNAMA)
Craftsmen, Entrepreneurs Hail ECER
TERENGGANU, Nov 7 (Bernama) -- Craftsmen and handicraft entrepreneurs in Kelantan and Terengganu are confident the East Coast Economic Region (ECER) tourism push will improve their livelihoods and generate greater awareness of their long overlooked craft work and rich heritage.
According to a statement released by Petroliam Nasional Bhd, the master planner of ECER, here today, entrepreneurs expected the ECER to help promote the region's art and craft and boost revenue.
A Terengganu songket shop owner, Zainab Mamat, said the ECER would invigorate the arts and crafts cottage industry.
"The move to create this corridor is timely and will also help to further commercialise tourism in Kelantan, Terengganu and Pahang," she said.
Industry experts said tourism in the three states wouldget a boost as ECER would create new hospitality facilities to attract more local and foreign tourists.
Under ECER, 32 tourism-related projects and programmes have been identified with an estimated investment value of RM16 billion, generating 40,000 new jobs.
Mohd Zulkifli Ramli, who plays for a traditional music band, Dewangga Sakti, said the ECER would benefit the overall population.
"The ECER will be able to boost tourism as there is tremendous potential in cultural activities in Terengganu like dikir barat, makyong and wayang kulit," he said.
Meanwhile, owner of Tuan Haji Yaacob & Sons Sdn Bhd, a Kelantan-based company that distributes traditional handicrafts and souvenirs, Salahuddin Ismail, said the ECER would benefit the public.
"It will raise awareness of our rich cultural heritage, and thus likely raise the commercial value of the state's traditional handicrafts and souvenirs over the mid to long term," he said.-- BERNAMA
Komen: Kita tunggu sepuluh tahun lagi. Adakah ECER ini hanya mekap plastik sahaja?
--Ada yang tertinggal tidak ditulis iaitu iaitu rodat, gamelan dsbnya.
--Mak yong,wayang kulit banyak terdapat di Besut
--gamelan masih ada di muzium negeri

No comments: