Monday, July 10, 2006

Gemersik irama Sinar 12

Sesungguhnya tidak ada yang hebat selain kunjungan Orkes Sinar 12 ke studio minggu lepas(1 Julai) membantu rakaman Dewangga Sakti. Dengan keupayaan Wak Suratman Karto ,segala proses rakaman menjadi indah walau hanya untuk satu lagu sahaja.I Julai menjadi satu saat yang berharga.Kumpulan kegemaran aggota Dewangga Sakti sejak dahulu datang membantu mereka di studio.
Orkes Sinar 12 nama diberi.Asalnya dari Tanjong Karang dan telah merakamkan sebanyak 12 EP dan 7 LP sejak tahun 70an.Meski tidak terkenal tetapi lagu-lagu mereka banyak berkumandang di luar negara terutama di Jerman.Wak Suratman selaku pengasasnya berkebolehan memainkan banyak instrumen-seruling,violin,cello,piano,accordian,gitar dll.Dari cerita-cerita orang lama pernah memberitahu tentang kisah beliau memainkan keseluruhan instrumen di dalam EP mereka 'Dendang Remaja Tua' pada tahun 1975.Walaupun begitu,beliau tidak pernah mengaku.Hanya pada tahun 1995,Idris Sakiman iaitu pemain rebana membocorkan rahsia itu ke pihak media.Itulah menambahkan lagi status 'kult' beliau.
Kemerduan irama Orkes Sinar 12 ini terbawa-bawa ke persembahan Dewangga Sakti di Central Market 8 Julai lepas untuk majlis makan malam Citrawarna. "Main saja,yang penting enjoy",begitu pesan Wak Karto kepada mereka minggu lepas.Tanpa sistem bunyi dan dalam keadaan hingar bingar orang ramai,mereka 'enjoy' dan memainkan pilihan lagu-lagu selama sejam bermula 5 petang. Banyak juga lagu-lagu mereka mainkan termasuk lagu-lagu yang mereka tidak pernah praktis sebelum ini.(Lagu anak ayam telah bertukar senikata-anak ayam turun seratus,seratus-seratus mati!)
Ini juga kali pertama sejak tahun 2000 ,Mohsen tidak turut serta membuat persembahan kerana terikat dengan jadual lain.Mereka hanya tampil berempat:-Zul-gambus/nyanyi rabak,Azmie-nyanyi utama/rebana,Raof-darbuka/nyanyi latar dan Man-violin.
Tunggu laporan selanjutnya...

No comments: