Wednesday, December 31, 2008

Kami bukan kumpulan ghazal!

Lagu pertama dikategorikan sebagai lagu Ghazal Melayu dicipta oleh seorang ahli Wayang Bangsawan Datuk Bentara Luar di Johor pada tahun 1886. Tajuk lagunya Tinggi-Tinggi Si Matahari.
(dipetik drpd kertas kerja Drs Ungku Mohd Zaman Tahir bertajuk Perkembangan Lagu-lagu Ghazal Melayu Johor terbitan Yayasan Warisan Johor -Jurnal Warisan Johor Jilid II 1998)

Tuesday, December 30, 2008

Show time

Fakta-fakta showcase di Alliance Francaise:-
1) Dibahagikan kepada dua segmen
2) Tujuh (7) lagu satu segmen -Jumlah kedua-dua segmen 14 lagu
3) Segmen pertama memakai pakaian santai
4) Segmen kedua menukar pakaian kepada kostum rasmi kumpulan
5) Ada bab interaktif dengan penonton ; empat penonton dijemput ke pentas (dua org Melayu,dua org Perancis) untuk memainkan kompang yang diajar terus dan dimainkan ke dalam muzik tradisional
6) Tambahan dua lagu setelah tirai ditutup kerana permintaan penonton yang bertepuk tangan dengan gamatnya dan menjerit "We want more!" berkali-kali. Jumlah keseluruhan lagu akhirnya 16 buah
7) Separuh penonton (kira-kiraannya) adalah warga Perancis yang bekerja di KL
8) Jumlah lagu tradisional/cover songs -11 buah
9) Lagu komposisi Dewangga Sakti - 5 buah

Sekian.
Nota: Kemerosotan fikiran mengakibatkan catatan ditulis sebegini rupa :)

Wednesday, December 17, 2008

Pra persembahan

Kami hanya sebuah kumpulan kecil dan bila diberitahu Alliance Francaise KL berminat membuat persembahan ekslusif untuk Dewangga Sakti,kami rasa amat gembira. Kegembiraan ini atas beberapa sebab. Pertamanya, inilah kali pertama sebuah persembahan solo kami diadakan sejak kami menubuhkan kumpulan ini lapan tahun lepas. Keduanya, kami dijemput oleh pusat bahasa asing (ini menambahkan kekaguman kami kepada mereka dan membuktikan beberapa teori kami berkenaan apresiasi muzik). Ketiganya persembahan ini berbayar (yang kami awalnya berfikir siapa yang mahu membelanjakan wang sebanyak RM15 untuk menonton kami).
Persembahan ini juga tidak lengkap sepenuhnya kerana kami kehilangan pemain bass yang sudah berhijrah ke luar negara dan kami memutuskan untuk tidak mengambil pemain baru buat masa sekarang.
Persediaan kami sebelum mengadakan persembahan ini juga tidak begitu lancar. Dua minggu terakhir menyaksikan latihan tidak dihadiri oleh semua ahli sepenuhnya kerana terikat dengan banyak komitmen lain seperti kerja,keluarga dsbnya. Oleh itu banyak pelan tidak dapat dijalankan dan ada lagu yang terpaksa ditolak. Lagu yang dijadualkan untuk diperdengarkan buat pertama kali iaitu Ronggeng Pak Abdul juga tidak dapat dipersembahkan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Bila tiba hari dijadualkan kami tidak dapat membuat semakan bunyi lebih awal kerana tempat itu (dewan) mempunyai kelas bahasa Peranchis sehingga jam 5:30 petang. (Aku juga sebenarnya hampir-hampir tidak dapat menyertai persembahan ini atas sebab yang amat mustahak ---baca di sini).
Selepas kelas selesai, satu lagi masalah timbul kerana entah di mana silapnya, soundman yang bertugas tidak dapat turut serta dan hanya menghantar barang yang diperlukan sahaja. Kami terpaksa melakukannya sendiri. Mujurlah kebanyakan ahli sudah biasa dengan perkara sebegini. Bekas ahli kami ,Yaser kemudian datang membantu dengan mengendalikan mixer.
Selepas itu, kami menyedari ada lagi masalah menimpa. Cable tidak cukup untuk disambung kepada satu monitor speaker di depan kami (oleh itu hanya satu yang berbunyi ). House speaker pula tiada masalah.
Kami meminta tujuh (7) mikrofon tetapi hanya empat yang berkualiti untuk persembahan -Dua unit Shure SM58 dan dua unit Shure SM57. Tiga lagi adalah jenama biasa yang sebenarnya tidak berapa sesuai untuk persembahan, mungkin untuk ucapan tidak mengapa.
DI (Direct Interface) ada dua dan hanya satu digunakan iaitu untuk gitar Akustik Ovation yang dipakai oleh Azman (gitar ini hasil ehsan dermawan berlian Munawir). Asalnya dua sebab mana tahu Tokeyunta mahu pulang dari Dubai.
Masa makin suntuk dan tiba-tiba pen aku pun boleh hilang untuk menulis nota ketika itu . :)
Akhirnya dengan kecekapan dan sikap tidak putus asa ahli kumpulan(dan kru Dewangga Sakti) ,semakan bunyi berjaya disempurnakan pada jam 7:45 malam iaitu 45 minit sebelum persembahan bakal berlangsung.
Lega rasanya setelah selesai sesi semakan bunyi. Ahli-ahli kemudian bersolat dan makan (ringan-ringan) di kafe dengan mendapat diskaun makanan sebanyak 50% (hasil pujukan En Munawir).
Oh ya!Sebelum itu,ahli dan kru juga menyusun kerusi untuk penonton.

Kru kumpulan pada hari tersebut:-
Munawir ( jurukamera, jurulampu, pengurus pentas, menjaga booth ketika rehat 15 minit)
Fairuz Sheriza (Jurukamera kedua merangkap calon Wah Yun Kua yang direstui semua ahli ;) )
Yaser (Juruteknik dan penarik langsir)
Isteri Azman (menjaga rakaman video)

We want more!


Sebahagian daripada gambar di persembahan -Dewangga Sakti showcase- minggu lepas di Alliance Francaise de Kuala Lumpur . Ini pakaian di bahagian kedua persembahan setelah berpakaian santai di bahagian pertama. Jumlah lagu sebanyak 16 buah. Ulasan nanti dulu.
Kredit gambar: Fairuz Rusli





Saturday, December 13, 2008

Ronggeng di Alliance Francaise



Dewangga Sakti showcase
Tarikh:13 Disember 2008,Sabtu,8:30malam.
Tempat: Alliance Francaise KL, Lorong Gurney,Off Jalan Semarak,Kuala Lumpur
Tiket: RM15/RM10 (Tiket boleh dibeli di pintu masuk)
Jemput hadir ke sana. CD,tshirt juga akan dijual.
Ini adalah pengumuman kesultanan.Skrol ke bawah untuk entri terkini.

Wednesday, December 10, 2008

Bukit Oh Bukit

Bukit Antarabangsa akhirnya bergegar semula dengan tanah runtuh. Aku tengok laporan di buletin utama TV3 dan terus teringatkan studio tempat kami merakamkan 'Mabok Kepayang' di Studio Purple Sound milik Arif di Apartment Oakleaf, Bukit Antarabangsa. Aku menelefon Arif dan dia ketika itu sudah berada di rumah ibunya di UK Perdana (kawasan berdekatan dan markas latihan kami). Dia memberitahu terpaksa meredah jalan hutan untuk keluar daripada kawasan tempat dia tinggal dan keadaan di sana amat membahayakan. Sudah tentu hakisan tanah akan berlaku lagi.
Bagaimana agaknya warga Bukit Antarabangsa dan kawasan sekitarnya selepas ini? Apa nasib mereka dengan rumah dan harta benda mereka?
Ini bukan masa menuding jari dan menyalahkan semua orang. Sewajarnya kita belajar daripada sejarah dalam memastikan kejadian seperti ini dapat dielakkan. Tanpa sedar, kita menjadi rakus dan tidak menghiraukan alam sekitar di dalam pelan pembangunan kita. Kita hanya mahu maju dan terus mencipta rekod-rekod baru.

Tuesday, December 02, 2008

Latihan kecergasan


Tinggal sepuluh hari lagi kami akan mengadakan showcase di Alliance Francaise de Kuala Lumpur. Latihan kecergasan kumpulan sedang pesat dijalankan dengan penuh semangat. Pilihan lagu juga sedang dinilai supaya bakal membangkitkan elemen semangat dan nostalgia kepada penonton dan juga ahli kumpulan sendiri.
Selain lagu-lagu di dalam CD Mabok Kepayang, kumpulan juga bakal memperdengarkan dua buah lagu baru yang sedang dalam proses pilihan rakaman untuk CD akan datang iaitu Terbang ke dada langit dan Ronggeng Pak Abdul. Kedua-duanya hanya tajuk sementara (working title) dan akan berubah daripada sekarang sehinggalah proses rakaman nanti.
'Terbang... adalah improvisasi kepada muzik berentak Arab. Manakala 'Ronggeng Pak Abdul' adalah sebuah lagu joget yang merupakan sequel atau prequel(belum dimuktamadkan senikata) kepada lagu Tertinggal Kapal Angkasa yang mengisahkan tentang usahawan terkenal Pak Abdul.
Bagi menambahkan rencah kepada persembahan ini, mereka juga bakal memainkan lagu-lagu klasik tradisional dengan pilihan zapin,joget dan sebagainya.
Jumpa di sana!

Thursday, November 27, 2008

Selamat hari lahir,Datuk!


Tiga puluh tahun yang lalu pada tarikh ini telah lahir seorang insan yang akhirnya berjaya dianugerahkan gelaran Datuk pada minggu lepas oleh sebuah negeri di atas sumbangan beliau di dalam bidang sosial,sukan dan sahsiah diri.
Aku diperkenalkan kepada insan ini yang namanya banyak digunakan di Iran dan Pakistan (juga sebuah filem yang namanya sama tetapi ejaan berlainan) lebih kurang hampir sepuluh tahun yang lalu oleh seorang sahabat yang di dalam namanya terkandung nama Arab dan Inggeris.
Lapan tahun yang lepas, ketika bulan sedang mengambang penuh di langit kesultanan, kami telah mengadakan perbincangan serius untuk mewujudkan sebuah kumpulan tradisional berpaksikan gamelan. Bulan-bulan awal menyaksikan idea itu hanya berlegar di dalam fikiran dan kertas-kertas A4 serta contengan di dinding.
Kali pertama kami menghasilkan lagu bertajuk Inderapura di bilik gamelan yang tinggi (tiada lif untuk mengangkut instrumen ke bawah),angin kuat telah menyapa pertapaan kami di bilik tersebut ketika Gong agung dipalu. Pekin yang dimainkan segera diberhentikan. Tanpa alamat dan petanda, angin tiba-tiba sahaja menerpa membuatkan kami berhenti sejenak.
Kali ini bila kuingat, tiba-tiba memori tentang pekin,saron,bonang, gambang datang kembali. Sudah lama juga kami tidak bereksperimen membuang 'angin' yang datang dalam diri. Mungkinkah ada sinar kami akan bereksperimen kembali?
Selamat hari lahir, Datuk!
Nota: Kami masih menunggu hadiah dan elaun dari Dubai.

Wednesday, November 26, 2008

Bass lagi

Bercerita tentang pemain bass kami lagi,Tokeyunta yang sudah berhijrah itu. Aku tidak dapat menolak untuk memperkatakan tentang tokeyunta (dan dhab) tersebut. Ini kerana sejak zaman aku di arena muzik berat, beliaulah yang mencorakkan permainan bass untuk kami (bermula tahun 94). Jadi,segala maki hamun dan kata-kata pujian sudah lali di telinga kami berdua.
Di dalam empat kembara muzikal kami ke luar negara, dirasakan trip kami ke Chengdu yang menyimpan banyak nostalgia. Selain bertemu panda dan melawat banyak tempat menarik,kami juga bertemu sebuah kafe buku bernama BookWorm Cafe yang mempunyai lebih 6,000 buah buku.Selain itu, sosok tokeyunta sebagai maskot yang terlibat sama amat menceriakan keadaan.
Di dalam satu insiden ketika membeli belah, Tokeyunta telah menerima panggilan telefon," Aku di China lah!",kata Tokeyunta dengan bangga menjawab telefon tersebut.
Kemudian,tokeyunta ketawa.
Kenapa? Sebabnya jawapan daripada pemanggil seperti ini ," Aku pun dekat China!". ha ha ha
Itu rupa-rupanya panggilan daripada Norman yang berada di dalam jarak tidak sampai 100 meter persegi daripada kami.
Maklumlah,nama tidak keluar di skrin kerana nombornya jadi berlainan. (Tokeyunta baru sahaja mahu membangga diri). ;)

Tuesday, November 25, 2008

Bass

Bila kita biasa bermain dengan pemain bass, kita akan rasa kekurangan bila dentuman bass itu tiada. Walaupun,kita ada tujuh orang yang lain memainkan pelbagai instrumen, kekosongan akan terasa pada awal-awal latihan. Jika kita melihat set-up kumpulan-kumpulan tradisional lama ,mereka langsung tidak mempunyai pemain bass. Biasanya yang ada empat instrumen - akordian, rebana, violin dan mungkin gong. Mereka bermain tiga atau empat orang sahaja.
Hasilnya? Walaupun tidak mempunyai pemain bass, instrumen lain bijak memainkan peranan menutup kekosongan tersebut dengan mempelbagaikan corak dan variasi permainan. menghasilkan bunyi yang hebat. Atau memang tiada kekosongan kerana mereka memang tidak memikirkan langsung tentang bunyi bass tersebut. Di dalam muzik ghazal pula, perkusi seperti tabla yang mempunyai bunyi bass dan treble akan membuatkan bunyi muzik itu menjadi padu. Rebana juga boleh bertindak begitu meski mempunyai tone berbeza.
Di dalam banyak acara-acara di luar negara dan di sini, kami juga agak terbiasa dengan ketiadaan bass kerana kuota dan sebab-sebab lain.
Di dalam situasi kami sekarang, Tokeyunta sudah berhijrah ke Dubai menyebabkan kami tidak mempunyai pemain bass untuk masa sekarang. Jadi, kami perlu lebih kreatif untuk memainkan muzik dengan tidak memikirkan sangat tentang pemain bass (untuk tempoh hijrah tokeyunta selama dua tahun).

Tuesday, November 18, 2008

Cek punya cerita

Sehari sebelum Tokeyunta berhijrah ke Dubai, kami mendapat undangan mengadakan persembahan sempena Aidil Fitri di sebuah hotel di tengah-tengah bandaraya ini. Kami bermain banyak set. Agak-agak dalam lima atau set persembahan dengan penampilan persembahan lain dengan pengacaranya amat popular di tanahair tercinta.Ada juga penyanyi daripada program realiti yang tersilap lagu semasa menyanyi. Minus one lagu lain tidak seperti yang diumumkan oleh pengacara. Maka kucar kacir lah persembahannya. Ditambah lagi dengan suara penyanyi asal di dalam minus one itu yang menenggelamkan suaranya.
(Kami pun sebenarnya tidak kenal siapa yang menyanyi sebab kami tidak mengikuti program realiti tersebut dan namanya pun jarang keluar di dalam suratkhabar gosip)
Rehat di antara set adakalanya amat panjang. Sebelum dua set terakhir kami berhenti rehat selama dua jam lebih. Bila banyak kali berhenti,tumpuan sudah menjadi pudar.Bila orang besar (VVIP) datang,aturcara berubah lagi kerana orang besar ini memerlukan wanita cantik jelita yang menari-nari untuk halwa mata dan telinga.
Kami pun bermain dengan jayanya selepas itu dan menamatkan persembahan dengan rasa penuh kepenatan. Alhamdulillah, bayaran diselesaikan dengan cheque selepas itu.
Seminggu berlalu, Azman Jan menerima satu surat daripada bank. Sangka beliau, satu pemberitahuan bonus atau dividen kerana simpanannya yang cemerlang. Ajaibnya,cheque itu sebenarnya ditendang oleh pihak bank!
Sehingga sekarang masih belum selesai.
Oleh itu,marilah kita sama-sama nyanyikan lagu ini ,"Apa guna berjanji,kalau tak ditepati" (ehsan P Ramlee) . La la la

Tuesday, November 11, 2008

Ronggeng Pak Abdul


Diam-diam ubi,jinak-jinak panda! Pak Abdul atau Tokeyunta yang telah tertinggal kapal terbang dan lari ke Dubai telah mempunyai perniagaan 'cover line' di Bandaraya bersejarah.

Berikut ringkasannya - Pak Abdul akhirnya terbangun daripada tidur yang panjang (sila rujuk lagu tertinggal kapal angkasa). Beliau bertekad tidak mahu lambat lagi dan mengamalkan disiplin dan budaya kerja yang cemerlang. Akhirnya syarikat dan perniagaannya semakin berkembang maju seiring dengan kemajuan seluruh pelusuk bumi. Beliau tidak lagi menghabiskan duit untuk perkara yang tidak berfaedah.

Ronggeng Pak Abdul
Songkoknya jatuh
Seluarnya koyak
Capalnya putus
hey hey hey

Tuesday, October 28, 2008

Kedai Kopi Hai Peng






6 Oktober lepas menjadi satu hari yang bersejarah di dalam diari kehidupanku.Selama puluhan tahun melalui pekan koboi Kemaman(g) tidak pernah membuatkan aku ingin mengunjungi satu kedai yang telah wujud sejak tahun 1940 lagi.Aku selalu membaca di dalam suratkhabar,majalah,blog dan juga cerita kawan-kawan akan keenakan roti bakar dan kopi buatan sendiri kedai ini. Kadang-kadang sebagai rakyat negeri kaya rakyat miskin ini,aku malu kerana masih belum merasai keenakan pelbagai hidangan di kedai ini.
Ya! Kedai Kopi Hai Peng boleh dimasukkan di dalam peta pelancongan negeri Terengganu sebagai satu destinasi yang wajib dilawati. Aku tak dapat menerangkan lagi keseronokan di dalam diri tatkala meneguk dua cawan kopi dan dua set roti bakar yang sedap di situ.Ini ditambah lagi dua biji telur separuh masak.
Kawan-kawan memberitahu,nasi lemak dan hidangan lain juga sedap tetapi terlalu laris dan aku pula sampai ke sana sejam sebelum kedai ditutup jam enam petang.
Walaupun dimiliki oleh orang cina,ramai pekerjanya berbangsa Melayu.
Ketika aku sampai ,di meja luar kelihatan tujuh atau lapan orang sedang berbual mesra sambil menikmati makanan.Aku tidak dapat membezakan yang mana matanya bulat atau pun sepet kerana perbualan mereka yang begitu mesra.
Hiasan dalamannya amat menarik.Banyak perkakas lama yang diletakkan sebagai perhiasan.
Apa yang aku boleh beritahu,aku sekarang sudah boleh melupakan semua roti bakar dan kopi yang aku nikmati sebelum ini!
Bos! Kasi order satu!ha ha
Nota: No telefon kedai Kopi Hai Peng-09-8597810

Pagi yang Indah di kesultanan


Hari ini aku rasa sungguh bertuah.Semasa aku tiba ke LRT,tidak ramai yang menaiki LRT pagi ini. Pakcik guard yang menjaga LRT di Taman melati memberitahu ramai yang tak pergi kerja hari ini sebab sejak dia bertugas 6 pagi tadi,tak ramai yang naik LRT.
Fuh! Magis!
LRT juga terasa laju pada hari ini. Aku bertambah terkejut bila melihat gerabak sudah ditambah.Bagus untuk mengelakkan kesesakan.
Alangkah seronoknya bila perjalanan semakin laju dan aku tiba ke KLCC hanya dalam masa lima minit.Tidak seperti kebiasaannya lima belas minit.Macam naik bullet train!
Tiba-tiba Syamsulfaiz menelefon dari Dubai.
"Tuan Terutama,duit kumpulan sudah dimasukkan.Bulan ni hanya USD500.00 sahaja boleh dimasukkan sebab aku nak bayar sewa rumah.Mahal gila wo!"
USD500.00? Lebih kurang RM1,650.00. Kami hanya minta RM500.00.Jadi,kita boleh bayangkan gaji diterima Tokeyunta di Dubai.
Aku sampai di pejabat lebih awal.Paling awal pada tahun ini kerana LRT sudah semakin laju.Setelah membuka PC,aku memasang lagu Dead Can Dance ,album Into the Labyrinth yang berhantu itu.
Tiba-tiba Syamsulfaiz menelefon lagi.
"Tuan,semua album dead Can Dance aku sudah beli utk dihantar ke alamat kau. Begitu juga album Ummi Kalthoum."
Aku hairan seolah-olah Tokeyunta ini sudah dapat membaca fikiranku.Ini sudah baik.
"Bos, gambus banyak jual di sini.Aku survey dulu mana yang bagus",demikian Syamsulfaiz berbicara lagi seolah-olah tahu apa yang bermain di fikiranku.
Di dalam perbualan telefon yang memakan masa setengah jam itu,beliau memberitahu rancangannya untuk pergi menonton konsert Opeth di sana Mac tahun depan dan hasratnya untuk memperkenalkan permainan kompang (berkepak) di sana.

Thursday, October 23, 2008

Nostalgia PJ

Hujan lebat petang semalam hampir mematahkan semangatku untuk datang awal ke PJ untuk satu acara hari raya yang perlu kami hadiri dan membuat persembahan. Setelah setengah jalan ke KLCC,payung yang kupakai hampir terbang.Maka aku terpaksa mencari perlindungan di bangunan berdekatan sebelum destinasi ke LRT KLCC.
Aku meneruskan perjalanan ke stesyen LRT kebanggaan rakyat Malaysia. Seperti biasa, LRT tergendala. Duit dua billion dijimatkan subsidi dua tahun lepas setelah harga minyak dinaikkan 30sen yang khabarnya akan digunakan untuk pengangkutan awam tidak nampak dimanfaatkan ke arah pembaikan LRT.Aku kecewa seperti setiap hari berdepan dengan masalah LRT dan kesesakan yang timbul akibat sistemnya yang tidak efisyen.
Oh! Kita lupakan dulu masalah yang tidak selesai ini kerana kita masyarakat dunia ketiga. Selalunya kita sibuk berpolitik dan tidak mengendahkan kebajikan rakyat dan ekonomi negara.
Mohsen menunggu aku di LRT Universiti dengan kereta untuk ke tempat persembahan.
Kali ini destinasi kami di Menara Merais,Seksyen 17,Petaling Jaya. Ada undangan daripada sebuah syarikat untuk jamuan hari raya dan Deepavali yang bakal menjelang. Apa yang lebih mengujakan aku adalah Seksyen 17,PJ adalah tempat aku belajar selama dua tahun (96-98) sebelum berpindah ke kampus UIA di Kesultanan Gombak.
Tempat persembahan hanya sepuluh minit (agaknya) kalau berjalan kaki daripada kampus (sekarang Pusat Asasi UIAM). Ia terletak di hujung bulatan Seksyen 17,setelah melalui Sin Chew Jit Poh. Betul-betul di depan bulatan. Sahabat kami,Cohong pasti mengingati tempat ini.Daripada bulatan tersebut ,kita boleh pergi ke Seksyen 14 di sebelah kiri dan Seksyen 2 di sebelah kanan.
Betul-betul di tempat makan di luar kampus (kami panggil blok P--terdiri daripada flat empat tingkat) telah bangun sebuah pusat membeli belah dikenali sebagai Jaya One. Yang aku tahu ada Supermarket Jaya di Seksyen 14. Masih adakah bangunan ini?
Kedai motor di sebelah UIA juga jika tidaksilap masuk dalam filem Gila Gila Remaja.Begitu juga KFC di Seksyen 14.Di sini banyak kilang-kilang. Dulu ke Seksyen 14 hanya dengan berjalan kaki.Mahu pergi OneUtama juga senang kerana ada bas Intrakota yang melalui jalan ini.
Bas Mini pula nombor 12. Satu kejadian tidak dapat dilupakan pada tahun 96 selepas matrikulasi(masuk main camp) ketika minggu taaruf,aku telah terjatuh ke dalam longkang ketika ingin menaiki bas mini di sini.
PJ dulu aku rasa amat hebat dan bila berpindah ke Gombak terasa amat jauh untuk ke KL. Ketika di PJ,aku bermain gig buat kali pertama di Seremban dan ramai rakan-rakan telah turun memberikan sokongan dengan menaiki bas dan komuter. Kami pergi menaiki kereta tetapi aku pun tak tahu kereta siapa dan siapa yang memandunya.
Berbalik kepada persembahan malam tadi,kami bermain daripada jam 7:45 malam dan berakhir jam 9 malam. Persembahan seperti gameshow. Banyak interaksi di antara Mohsen serta ahli kumpulan dan juga tetamu yang hadir. Ada cabutan bertuah, joget untuk kanak-kanak dan nyanyian lagu rasa sayang untuk orang dewasa.
Kami main pun langsung tidak tertekan kerana dibuat di dalam pejabat. Walaupun bunyi ala kadar sahaja tetapi memuaskan dan kami gembira. Kelihatan tetamu pun menyanyi bersama.
Kami bereenam malam tadi. Hanya Wah yun Kua tidak kelihatan kerana sibuk dengan peperiksaan semester akhir. Jejaka bergaya dari Pulau Mutiara juga turun dengan semangat berkobar-kobar membawa akordian.
Ketika ini,semua ahli kumpulan merindukan Abg Syam nun jauh di Dubai. (Jangan lupa masukkan elaun kumpulan pada bulan ini untuk mengelakkan keahlian anda ditamatkan!)

Tuesday, October 21, 2008

Suasana baru

Jangan terkejut dengan suasana baru blog kerana ianya sedang dikemaskini sempena semangat Ramadhan dan juga Syawal yang masih ada. Suasana senja ini sesuai dengan dunia kita yang sudah tua(mcm senikata Tangan Merentas Samudera tulisan Mohsen beberapa tahun lepas sesudah peristiwa tsunami-belum rakam pun lagu ni!).Aku pun sebenarnya tak tahu apa yang aku buat ni.Pakai letak sahaja dulu template ni dan kemudiaan perbaiki apa yang patut.ha ha
Ada beberapa widget di tepi yang hilang dan akan dinaikkan semula terutama chatbox, blogroll dll.
Sebenarnya ada beberapa isu kebelakangan ini yang menyebabkan aku sedikit lembab mengemaskini blog. Persembahan selepas hari raya ni boleh tahan juga.Sudah tiga persembahan setakat ini-MDEC, Rumah Solehah,Brahim's.Tapi ketiga-tiga ni aku tak sempat nak kemaskini di sini. Tetapi tuan-tuan semua boleh baca di blog Mohsen yang sekarang aktif memblogkan diri.
Aku rasa esok lusa aku nak tulis pasal Kedai Kopi Hai Peng yang kaw gila di Kemamam. Sekarang aku sudah boleh melupakan semua roti bakar yang aku makan sebelum ini. Selamat tinggal kopitiam yang lain! Ops!Tunggu dulu...Kemaman tu bukankah di negeri kaya rakyat miskin ? :)
Apa-apa pun rock n roll !
Nota: Blog ni sudah tiga tahun.Mula ditulis 12 oktober 2005!

Friday, October 17, 2008

Nada dering haram

Minggu lepas,ketika melayari ruang siber aku telah terjumpa sebuah laman web berpusat di Singapura dan menjual ring tone (nada dering) Dewangga Sakti. Empat nada dering Dewangga Sakti telah dijual dengan harga RM4/ SD3 setiap satu. Alangkah gembiranya hati kami kerana akhirnya nada dering Dewangga Sakti telah mula dijual.
Opps! Kenapa ini berlaku? Penerbitan Lewat Senja & Dewangga Sakti tidak pernah memberikan persetujuan kepada mana-mana pihak untuk proses penjualan kandungan digital seperti nada dering ini. Kami tidak pernah menandatangani apa-apa perjanjian dengan mana-mana pihak!
Namun begitu,beberapa bulan lepas, terdapat pihak yang berminat untuk memasarkan produk kami secara digital tetapi sehingga sekarang ,urusan itu masih belum berlaku atas sebab kesulitan masa di pihak beliau. Jadi,ini pasti pihak yang lain.
Peguam kami yang juga Tokeyunta sudah ke Dubai. Lantas,sahabat lama Cohong,seorang peguam kuhubungi. Dia memberikan beberapa langkah yang perlu diambil. Aku terus menghantar emel kepada syarikat berkenaan untuk bertanyakan hal demikian.Setelah seminggu,tiada lagi jawapan aku menghantar emel kedua. Jika mereka tidak membalasnya,kami fikir inilah masanya kami boleh jadi jutawan unta dan membina studio canggih di Kesultanan Gombak. Saman mungkin pilihan terakhir.Tetapi jika itu hanya pilihan,kami bersedia.
Link boleh dilihat di sini.
Di dalam perkembangan yang sama,dua stesyen TV juga menyiarkan lagu-lagu Dewangga Sakti di dalam dokumentari terbitan mereka. Terbaru ketika hari raya ketiga tempohari.Satu perkembangan positif. Adalah lebih afdhal dan berhemah jika mereka dapat menghubungi kami meminta kebenaran dan menawarkan kami slot persembahan.Bukankah di sleeve Cd terdapat peringatan seperti ini -Hakcipta terpelihara.Sebarang peniruan,penyalinan dan rakaman semula tanpa kebenaran adalah dilarang!
Tidak begitu? :)

Tuesday, October 14, 2008

Tan Sri Datuk Burung Belatuk kena ketuk

Orang politik selalu melakukan perkara luar jangkaan dan merendahkan daya pemikiran mereka.Orang politik (selalunya di negara dunia ketiga) terdorong melakukan perkara-perkara dungu tidak membantu perkembangan intelek dan pembangunan minda masyarakatnya.
Lagu Belayar ke Pulau Jauh (Untuk Mencipta rekod dunia) juga secara asasnya bersifat politikal dan pembikinannya terdorong oleh kecetekan minda dan budaya pesta-pestaan ini.
Bagaimanakah mereka yang berkuasa daripada airmata rakyat ini bermati-matian ingin menganugerahkan darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk kepada hero Bollywood idola ramai pemimpin negara?
ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
Lawak betul lah!
Paloi!

Friday, October 10, 2008

Betul-betul tertinggal kapal!


Berita gempar!
Syamsulfaiz telah tertinggal kapal terbang ke Dubai pada malam tadi. Dia menyangka 23:59 adalah jam 12:59 tengah malam.Walhal penerbangan pada jam 11:59malam(23:59). Kena bayar semula tiket.Nasib baik hanya penalti RM300 lebih.
Baru sahaja di entri semalam kami mengingatkan beliau supaya jangan tertinggal kapal. Irwan yang berada di Pulau Mutiara menghantar sms yang berbunyi 'masih belum berubah!' ,yakni merujuk kepada tatacara Syamsulfaiz.
Lebih memburukkan keadaan,dia telah menghadapi masalah di pemeriksaan Imigresen kerana passportnya akan tamat lima bulan lagi.Jadi,pagi ini dia telah pergi memperbaharui passport beliau.
Memang seperti lagu Tertinggal Kapal Angkasa, watak Pak Abdul akhirnya secara mutlak milik Syamsulfaiz! ha ha ha
Baca catatan beliau di sini
Nota: Sesiapa yang mempunyai idea karikatur Pak Abdul di dalam lagu tersebut,boleh lah menghantarnya kepada kami di sini. Karikatur ini akan diletakkan di CD akan datang dan juga t shirt.

Thursday, October 09, 2008

Selamat terbang dengan selamat!


Lagu-lagu raya baru dan lama kedengaran semakin memualkan.
Tambah membosankan bila anggota kami yang juga badut kumpulan, Syamsulfaiz akan terbang ke Dubai pada malam ini untuk bekerja di sana (sekurang-kurangnya selama dua tahun).Tempoh dua tahun mungkin tidak lama. Dengan kecanggihan teknologi ,perhubungan akan menjadi lebih cepat. Kita ada blog,facebook dsbnya.
Tetapi jenaka dan lawaknya tidak akan dapat dinikmati lagi di depan mata.Bagi aku yang telah 14 tahun bersama dengan dia adalah amat menyedihkan untuk tidak lagi mempunyai sesi minum teh sambil mengusap-usap kucing parsi Smokey milik beliau.
Mungkin juga dia akan terus menetap terus di Dubai. Dengan gaji yang amat lumayan,tidak mustahil dia akan menetap lebih lama dan membina empayar di sana. Tambahan beliau boleh berbahasa Arab dengan baik.
Sementara itu, Selera Makan Benjamin telah diserahkan pemilikan (sementara) kepada Wah Yun Kua. Kereta Vios pula khabarnya akan jadi harta (sementara) kumpulan. Kumpulan juga lega kerana terdapat elaun bulanan yang diberikan sebagai duit kopi ( bahasa teknikalnya rasuah) supaya beliau terus diberikan tempat sebagai pemain bass selepas pulang dari Dubai nanti. Itu pun kalau dia pulang...
Jadi, kepada pembaca blog dan penggemar Dewangga Sakti,marilah kita bersama-sama mendoakan saudara Syamsul yang kami kasihi dipermudahkan perjalanan dan tiba di Dubai dengan selamat. Mari kita telefon dan sms 019 358 63 58 kerana selepas hari ini nombor ini tidak lagi beroperasi. Mari kita semua!
Kita kasi dia menangis!!!

Ahli-ahli kumpulan mengucapkan selamat terbang (Jangan tertinggal kapal pula!) dan jangan memanggil penari gelek ke studio apartmen anda nanti! :)

Nota gambar : bersama Syamsul (berbaju hijau ) di Chengdu,China setahun sebelum gempa bumi

Monday, September 29, 2008

Salam Aidil Fitri

Dewangga Sakti mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidil Fitri kepada semua umat Islam.Pandu cermat,jiwa selamat!
Juga kepada semua yang menyokong dan memberikan dorongan untuk kami terus maju.
Jika anda mendengar lagu raya bertajuk Sama-sama Raikan di corong-corong radio yang dinyanyikan oleh sepuluh orang artis seperti Dina (Malaysian Idol),Farah,Izwan Pilus,Altimet,Lah (VE) dll ,perhatikan bahagian awal dan akhir lagu tersebut. Itulah bahagian ronggeng yang telah dimusnahkan oleh ahli PAPAN ~~dimain & dinyanyikan oleh Dewangga Sakti secara live di studio PurpleHouz,PJ.
Kepada Sinaganaga yang telah membuat akaun Dewangga Sakti Fun Fun Fan Club di Facebook,jutaan terima kasih kami ucapkan.

Tuesday, September 23, 2008

Oh Casa Gemilang Yang Gagal!

Aku tiba lewat. Hanya tinggal beberapa orang sahaja termasuklah penggerak utama,En Jaafar yang bersemangat memberikan penerangan tentang projek yang terbengkalai sejak 2006.
YB Azmin Ali dan ahli Majlis Perbandaran Selayang(MPS) juga hadir. Sayangnya, pemaju tidak datang!
Pemaju diberikan arahan pemberhentian kerja oleh MPS kerana tidak mematuhi arahan keselamatan kawasan cerun bukit. Surat khabar KOSMO menyiarkan tentang perkara ini semalam.
Nama perumahan ini Casa Gemilang yang namanya amat mempesonakan!
Malangnya GAGAL!
Kesemua pembeli telah membayar faedah kepada bank sejak 2006 dan ada yang mencecah RM700.00 sebulan!Jumlah pembeli melebihi tiga ratus orang.
Kembalikan HAK KAMI! Jadilah umat Islam yang bertanggungjawab!
(Perumahan ini di Sungai Pusu,Gombak dan berdekatan dengan UIA)

Gambus baru

'Oud
Buatan 'Ajib Nasif (Kaherah,Mesir)

Tasmim (Certification) oleh Naseer Shamma
Kayu Rosewood hitam

Gambus ini telah dibawa oleh Husamwaksa yang banyak membekalkan gambus (oud) dan perkusi (darbuka) di Malaysia. Gambus ini sudah lama di Malaysia melebihi empat tahun dan tiada pembeli. Sejarah telah mencatatkan bahawa gambus ini telah digunakan di Royal Albert Hall Of London untuk konsert Siti Nurhaliza yang dimainkan oleh Abg Norehan (Istana Budaya).
Sekarang sudah menjadi milikku. Alhamdulillah!
Bagaimana dengan bunyinya? Amat gemersik ! Mungkin lebih lama dimainkan lebih baik kerana gambus ini sudah lama tidak dimainkan dan dibiarkan kerana tiada pembeli.Sekarang sudah bertemu. Nantikan kami beradu dan memintal nada bunyi.
Jika anda berminat untuk membeli gambus,sila berurusan dengan Husamwaksa.



Monday, September 22, 2008

Amcorp Blues

Syamsulfaiz membuat penampilan terakhir bersama Dewangga Sakti di Amcorp Mall minggu lepas. Selepas ini kemungkinan beliau akan menyertai kumpulan tarian gelek di Dubai setelah berpindah ke sana selepas AidiFitri ini.
Sesi pertama semua ahli hadir. Di sesi kedua,aku terpaksa pulang kerana mempunyai urusan dengan pemaju perumahan yang korap dan menipu rakyat.
(Ya Allah,semoga Kau menyenangkan urusan kami di dalam pertarungan ini dan mengurniakan Malaysia yang aman daripada penipu dan perosak masyarakat!)
Berbalik kepada persembahan di Amcorp Mall,kami amat berbesar hati persembahan kami disaksikan bekas Timbalan Dekan kami suatu waktu dahulu, En Khair Ngadiron yang kini menjawat jawatan CEO di ITNMB. Beliau juga membeli CD kami.
Ahli-ahli yang lain berbuka puasa di Amcorp Mall bersama keluarga masing-masing. Ahli termuda pula membawa calon orang rumah untuk diperkenalkan kepada anggota kumpulan.

Tuesday, September 16, 2008

Showcase Dewangga Sakti

Setelah tamat program Fete de la musique di Alliance Francaise KL bulan Jun lalu, kami telah menerima jemputan untuk mengadakan konsert mini /showcase -persembahan Dewangga Sakti di tempat yang sama. Setelah melihat beberapa tarikh yang sesuai dan mengambil kira kedudukan angka dan bulan, maka dengan ini diumumkan bahawa Dewangga Sakti akan mengadakan persembahan secara ekslusif di Alliance Francaise KL yang bertempat di Lorong Gurney, Off Jalan Semarak,KL tanggal 13 Disember 2008,hari Sabtu jam 8:30malam.
Alliance Francaise adalah pusat bahasa dan budaya Perancis yang saban tahun menganjurkan Fete de la Musique dan pelbagai acara lain.
Kami akan membuat persembahan selama hampir dua jam di sana. Atau mungkin sejam setengah. Bergantung kepada perbincangan dengan institut tersebut dan juga tenaga ahli kumpulan.:)
Sudah pasti lagu-lagu daripada CD Mabok Kepayang akan dimainkan dan juga previu lagu-lagu untuk album akan datang. Tidak dilupakan lagu-lagu tradisional malar segar.
Persembahan ini bertiket (kadar yang munasabah) dan kami akan menjual CD dan tshirt ekslusif Dewangga Sakti.
Tajuk persembahan belum dibincangkan lagi. Di dalam perancangan juga untuk merakamkan persembahan ini ke dalam video dan (jika menarik) akan diterbitkan.
Oh ya!Jika lapang sabtu ini(20 Sept),boleh datang ke Amcorp Mall,PJ jam 1 dan 4 petang kerana kami ada persembahan di sana. Persembahan ini akan menjadi persembahan terakhir pemain bass kami, Syamsulfaiz kerana beliau akan berpindah ke Dubai selepas Aidil Fitri.
Nota gambar: Syamsul berbaju hitam, di belakangnya Wah Yun Kua sedang membaca sifir-sifir politik

Friday, September 12, 2008

Ulasan Mabok Kepayang di majalah ROTTW


Sebuah ulasan yang menarik.Terima kasih kepada ROTTW.
Pengulas betul-betul menjiwai lagu dan menulisnya dengan baik. Malah membuat rujukan kepada kamus Dewan untuk mencari maksud Dewangga!

Penajaan daripada Husamwaksa juga ditulis.

Temubual di dalam majalah TELL




Temubual di dalam majalah TELL terbaru-bumper issue untuk Ogos - gambar Ida Nerina di depan.
Temubual yang menarik oleh Magdalene.
Beberapa kekeliruan terjadi di dalam rencana tersebut:-
i) Kami sebenarnya tidak mendengar dan menggemari boybands seperti N Sync,Boys to Men dll
ii) Cryptic Malediction adalah sebuah kumpulan death metal.
Yang lainnya adalah terbaik daripada TELL. Terima kasih kepada Magdalene yang mengendalikan temubual tersebut.

Ulasan Mabok Kepayang di Utusan Malaysia

Ulasan CD di Utusan Malaysia pada 1 September iaitu hari pertama berpuasa.
Album tradisional yang futuristik? :) Nantikan kisah selanjutnya di dalam Angkasawan turun ke bumi.

Monday, September 08, 2008

Siapa tahu lagu ini?

Joeke,pegawai ASEAN-Japan Centre yang kelakar. Boleh berbahasa Melayu dengan baik.
Ini lagu yang didendangkannya ketika majlis makan malam. ha ha ha

Kami minum oren


"Kamu tidak minum (arak) ? ", lelaki Vietnam bernama Ba Nha bertanyakan kami ketika sesi sembang di bilik Abdul Raof.
"Tidak!", kami memberitahu.
"Tidak pernah?",dia bertanya lagi.
"Tidak pernah!",kami menjawab dengan menerangkan tentang larangan meminum arak kepada penganut Islam.
Beliau terus berkata ianya baik untuk kesihatan (jika tidak meminum arak). Kami perhatikan dia amat kuat meminum beer jenama Kirin ketika majlis makan malam ASEAN Tourism Fair ini.
Ba Nha amat baik dengan kami sepanjang berada di Kokura. Satu-satunya delegasi Vietnam yang mahir berbahasa Inggeris. Beliau juga memberitahu tentang koleksi peribadi instrumen pelbagai jenis yang ada di dalam simpanannya di Hanoi sudah berjumlah melebihi seratus unit .Kebanyakan(atau semua) instrumen ini dapat dimainkan oleh beliau. Multi-instrumentalis!
CD beliau yang diberikan kepada kami juga amat mengagumkan kami. Bila ditanya tentang harga instrumen yang beliau bawa dengan pantas dia memberitahu tiada harga kerana dia tidak akan menjualnya.Sebabnya kebanyakan instrumen itu dibuat oleh ayahnya yang kami pasti seorang pemuzik hebat di Hanoi. (Baru sahaja mahu cuba beli instrumen yang dimainkannya yang bernama tu -sila lihat video di bawah)
Di sesi sembang yang sama juga ,kami jam lagu-lagu Vietnam,Jepun dan Hotel California. Tidak berapa lama kemudian,bahagian reception hotel menghantar wakil memberitahu ada aduan tentang kebisingan yang dihasilkan oleh kami. :)

Thursday, September 04, 2008

Makan lagi



Ini sarapan kami setiap pagi.
Ada beberapa pilihan antaranya sarapan Jepun. Tetapi kami ambil sarapan dengan tajuk American breakfast sebab hotel ini namanya Washington Plaza. Abdul Raof telah merasa sarapan Jepun tetapi terus insaf tidak mahu makan lagi.

Makan bersama Pak Abdul


Abdul Raof telah mahir menggunakan chopstick setelah setiap hari membuat latihan di Kokura.
MasyaAllah, makanannya amat sedap! Dua kali kami ulang ke kedai yang sama.Kali pertama udangnya hanya tiga.Kali kedua,udangnya menjadi empat.Kami pasti makcik yang menjaga kedai itu masih menunggu kami datang ke situ. Malangnya,hari itu adalah hari terakhir kami di situ.

Salam Ramadhan


Kami ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat Islam. Untuk pengetahuan,kami bertiga telah selamat tiba ke KLIA seminggu yang lalu. Mungkin terlalu penat dan kepala berserabut, blog tidak dapat dikemaskinikan dengan segera.
Namun begitu,terlalu banyak cerita lagi yang ingin kami coretkan tentang pengalaman kami di Fukuoka (atau lebih tepat lagi bandar Kokura) yang menjadi satu pengalaman indah buat kami.
Bagaimanakah dengan segala kempen budi bahasa dan kempen jalan raya,kita masih lagi menjadi rakyat Malaysia yang masih tidak bertimbang rasa? Jika kita merujuk rakyat Jepun di dalam kes ini,kita amat jauh ketinggalan.
Secara berseloroh seorang teman ,Adi dari Brunai menyuarakan perkara ini kepada kami, "jika kita orang Melayu mahu belajar budi bahasa,elok dihantar berkursus ke Jepun."Kami tahu dia serius.
Di hampir setiap tempat,rakyatnya amat menjaga budi bahasa. Kalau di Malaysia,pekedai akan berbudi bahasa (mungkin) kepada orang asing (yang berkulit putih), tetapi di sana semuanya begitu.Tidak kira kepada rakyat Jepun atau pun pelancong.Mereka memberikan khidmat yang sama.
Taraf kebersihan amat cemerlang. Selain itu,kita dapat melihat vending machine di mana-mana dan tiada vandalisme berlaku.
Kalau diberi peluang,kami ingin lagi pergi ke sana.Mungkin dengan seluruh anggota dan membuat persembahan di sana. :)
Arigato gozaimas!
Nota gambar: Akhirnya parti PAPAN mempunyai hotel sendiri -APANDA!

Wednesday, August 27, 2008

Joget Fukuoka



Hari terakhir persembahan ,kami membuat kolaborasi bersama Brunai. Hari sebelumnya,pegawai ASEAN-Japan Centre ,Joeke sudah bertanyakan perkara tersebut. Dua tahun yang lepas kami juga membuat kolaborasi dengan Brunai. Selepas kolaborasi itu, seorang anggota menjalin hubungan dengan seorang delegasi Brunai apabila pulang ke negara masing-masing. Oh! Itu cerita lain. :)
Kami mempunyai dua jadual yang sama bersama Brunai. Ini memudahkan kami menyusun persembahan. Malam sebelumnya,kami membuat latihan untuk mencari 'kunci' yang sesuai dan lagu yang bakal dimainkan. Lagu Zapin Budi dipilih. Satu lagi lagu iaitu Joget Pahang telah ditukar menjadi Joget Fukuoka dengan beberapa senikata diubah. Kami ingin memaksa Abdul Raof menyanyi tetapi akhirnya tidak jadi. Nyanyian latar sahaja.
Di set pertama di pentas bawah, dua lagu ini dimainkan dan penari Brunai menjemput penonton untuk menari bersama. Satu kejadian tidak diingini berlaku bila seorang penonton terjatuh di depan pentas. Abdul Raof ingin ketawa tetapi berjaya menahan dirinya memandangkan ramai gadis sedang memerhatikannya.
Di pentas tingkat atas,kami hanya memainkan Zapin Budi sahaja kerana sudah kepenatan.

Monday, August 25, 2008

Tiga Sekawan menjala ikan di Fukuoka


Bila Abdul Raof naik syeikh ,beliau akan bermain melebihi tempoh permainan. Ini terjadi setelah beliau mengenali dan bergambar bersama ramai gadis pelbagai negara.
Dua hari terakhir persembahan di sini, kami memainkan lagu Ue o muite aruko atau lebih dikenali sebagai Sukiyaki. Memainkan lagu ini di depan khalayak Jepun amat menyeronokkan. Lagu nyanyian asal Kyu Sakamoto ini sungguh berhantu. Ah!Alangkah indahnya jika lagu ini dapat diabadikan ke dalam satu rakaman susunan semula Dewangga Sakti. ho ho ho!
Kami juga amat gembira apabila CD Dewangga Sakti berkumandang di gerai Jom Makan selama hampir lima jam(atau lebih) beberapa hari lepas. Bila kami sampai jam 2 petang, CD itu sudah dipasang.Sejam selepas itu masih lagi dipasang. Jam lima petang,masih lagi dipasang.Menjelang tamat program 7 petang masih lagi dipasang.Agaknya tak ada CD lain? :)
Oh ya! Tukang masak ada dua orang ,seorang dari Pahang yang sudah enam bulan tinggal di Tokyo. Seorang lagi orang Pulau Perhentian yang sudah tinggal di Jepun sejak tiga tahun lepas dan berkahwin dengan orang Jepun.(org kampung tu!)
Ada dua orang pengunjung rakyat Malaysia yang datang. Seorang telah berkahwin dengan rakyat Jepun dan seorang lagi bakal berkahwin dengan orang Jepun. Salah seorangnya sekampung dengan Abdul Raof tetapi tidak pernah berjumpa.:)

Angka Sawan di Kokura





Shinji-san,pemain gitar sebuah kumpulan muzik hardcore terkenal di Kokura,Fukuoka datang melihat kami membuat persembahan dan sempat minum teh tarik dan nasi kari ayam di gerai Jom Makan. Malam sebelumnya,kami singgah di kedai muzik tempat beliau bekerja dan berkenalan dengan beberapa rakan sealirannya.Gitar mereka semuanya hebat-hebat.Maklumlah instrumen muzik buatan Jepun. Dua studio latihan tidak disewa dan beberapa orang sedang mendengar lagu di mixer console studio rakaman. Kami menyerahkan lapan keping promo CD kumpulan Grindcore Malaysia, Negation kepada beliau untuk diagih-agihkan kepada rakan-rakan 'scene' di sini. Seharusnya,kami juga perlu membawa CD Cryptic Malediction untuk diberikan kepada mereka! :)
Selesai persembahan,kami menjelajah ke sekitar bandar dan terjumpa Kokura Fuse yang banyak menganjurkan persembahan live pelbagai kumpulan dan artis. Dengan berpakaian baju Melayu,kami berjalan-jalan dan menjadi tontonan ramai orang. Kami cuba meninjau ke dalam Kokura Fuse yang terletak di tingkat bawah (underground) dan terserempak dengan Shinji di situ. Rasanya ramai yang terkejut melihat kelibat kami dengan pakaian baju Melayu yang lengkap bersampin dan songkok. :)
Terasa bangga memakai baju Melayu di bandar asing ini.Seolah-olah pahlawan datang membantu Ultraman menentang kejahatan raksasa!
Shinji ingin membayar harga tiket untuk kami tetapi kami menolak dengan baik kerana kami mempunyai misi lain iaitu mencari muzik! CD dan piring hitam.
Kami ke Border Line Records yang banyak menjual CD,DVD dan vinyl terpakai dan baru.Jika yang terpakai(second hand) masih dalam keadaan yang amat baik. Mungkin mereka hanya guna sekejap sahaja dan terus menjualnya di sini.
Kami juga amat terkejut bertemu dengan CD Noraniza Idris dan Siti Nurhaliza. CD kumpulan Shinji juga ada dijual di sini.
Maka hantu CD pun terus bersukaria dan berjenaka kerana bertemu salah satu tempat tujuannya.