Monday, September 08, 2008

Kami minum oren


"Kamu tidak minum (arak) ? ", lelaki Vietnam bernama Ba Nha bertanyakan kami ketika sesi sembang di bilik Abdul Raof.
"Tidak!", kami memberitahu.
"Tidak pernah?",dia bertanya lagi.
"Tidak pernah!",kami menjawab dengan menerangkan tentang larangan meminum arak kepada penganut Islam.
Beliau terus berkata ianya baik untuk kesihatan (jika tidak meminum arak). Kami perhatikan dia amat kuat meminum beer jenama Kirin ketika majlis makan malam ASEAN Tourism Fair ini.
Ba Nha amat baik dengan kami sepanjang berada di Kokura. Satu-satunya delegasi Vietnam yang mahir berbahasa Inggeris. Beliau juga memberitahu tentang koleksi peribadi instrumen pelbagai jenis yang ada di dalam simpanannya di Hanoi sudah berjumlah melebihi seratus unit .Kebanyakan(atau semua) instrumen ini dapat dimainkan oleh beliau. Multi-instrumentalis!
CD beliau yang diberikan kepada kami juga amat mengagumkan kami. Bila ditanya tentang harga instrumen yang beliau bawa dengan pantas dia memberitahu tiada harga kerana dia tidak akan menjualnya.Sebabnya kebanyakan instrumen itu dibuat oleh ayahnya yang kami pasti seorang pemuzik hebat di Hanoi. (Baru sahaja mahu cuba beli instrumen yang dimainkannya yang bernama tu -sila lihat video di bawah)
Di sesi sembang yang sama juga ,kami jam lagu-lagu Vietnam,Jepun dan Hotel California. Tidak berapa lama kemudian,bahagian reception hotel menghantar wakil memberitahu ada aduan tentang kebisingan yang dihasilkan oleh kami. :)

3 comments:

Anonymous said...

difahamkn lagu ini tntng musim di hanoi?...hmm..x ingat..musim bunge kot..

Anonymous said...

= Norman

Anonymous said...

= Norman