Monday, April 30, 2007

Rasa Sayang Eh


Ketika itu persembahan untuk makan tengahari. Mood agak membosankan.

Tiba-tiba seorang pelayan restoran memberikan sekeping nota yang ditulis ' Can you play Rasa Sayang?'

Sedikit terkejut kami terus mengatakan ya dan bersetuju memainkan lagu tersebut. Seorang lelaki menghampiri kami dan menyapa di dalam bahasa Melayu. Rupa-rupanya beliau rakyat Malaysia(berbangsa cina) yang bekerja di Chengdu. Sudah lapan tahun beliau bekerja di situ. Menurutnya, terdapat lebih kurang 200 orang rakyat Malaysia yang bekerja di situ.


Bila bercerita tentang lagu 'Rasa Sayang' teringat ketika bertemu seorang juruterbang dari Sri Langka penghujung Mac lepas. Dia datang ke Tower Records,KLCC ingin mencari lagu tersebut untuk dibawa sebagai hadiah kepada isterinya yang berbangsa Melayu Sri Langka. CD tersebut pada ketika itu kehabisan stok-Siri Murah EMI dan seorang rakan dari Tower Records menghubungi bertanyakan jika aku mempunyai CD tersebut.


Dan kami pun berbual-bual tentang Melayu di Sri Lanka dengan juruterbang tersebut dan ke sebuah kafe siber terdekat untuk membuat salinan kepada CD tersebut.

Rasa sayang eh rasa sayang sayang eh

Hey lihat nona jauh rasa sayang sayang eh

14 comments:

Al said...

Dasar Malaysia = MALASya,
negeri yang tak mempunyai budaya membuat MALASya tidak berbudaya sehingga mencuri budaya INODONESIA

dewangga sakti said...

Salam al,
Banyak lagu-lagu folk rakyat yang klasik datangnya daripada gugusan pulau-pulau Melayu nusantara.Bumi nusantara itu luas.Bagi kami,Indonesia dan Malaysia itu serumpun.Rumpum melayu nusantara yang luas dan indah.
Di dalam hal ini,bagaimanakah kita ingin mengesahkan tuntutan tentang lagu ini?
Seperti kata Pengerusi Majlis Hak Cipta Indonesia,Enteng Tanamal,"Bagaimana nak saman Malaysia jika tidak ada siapa yang tahu siapa yang tahu siapa pencipta lagu itu? (Utusan Malaysia 3 Oktober 2007)
Menurut Dr Rais Yatim (Menteri Kementerian Kebudayaan,Kesenian dan Warisan Malaysia) banyak lagi lagu yg tidak dpt dibuktikan penciptanya tetapi menjadi lagu nusantara yang mengikat tali persaudaraan orang zaman dahulu dari kedua-dua negara.
Secara peribadi,kami mengagumi kebudayaan nusantara yang luas dan tidak terbatas ini.

ilhan said...

sungguh memalukan..
apakah malaysia adalah bangsa yang tak memiliki budaya...?
sehingga berulang kali mencuri budaya indonesia..
mulai dari mencuri batik(jawa), keris(jawa), rendang (padang),angklung (sunda) dan sekarang folksong..

jangan2 nanti koteka dari pulau papua pun diakui oleh malingsia ...
huh....

lagu rasa sayange itu lagu tradisional maluku...(dilirik lagu ada kata nona=kata umum untuk gadis di pulau maluku dipakai hingga sekarang)

oh ya maluku itu bukan melayu loh yah....
suku-suku yang melayu cuma di pulau sumatra dan kalimantan selebihnya bukan...
jadi kalau lebih tepat kalau dibilang malaysia serumpun dengan beberapa suku di indonesia bukan dengan bangsa indonesia

jadi jangan pakai alasan negara serumpun untuk mencuri...

michael said...

Malaysia should be ashamed stealing indonesian folksong for their national campaign. it is just proving that malaysia don't have strong culture base. why should we visit malaysia, if malaysia don't have original culture that we can enjoy ? we better visit indonesia which have various magnificent original culture that you malaysian trying to steal one by one.

Anonymous said...

Come on, do you really think rasa sayang is melayu folksong ?.
As an artist, can you even think or feel it's basically very different with malay folksong. I really hope you could be quite objective with this matter.
Please tell your government they doing something embarrassing by stealing one of our folksong and claim it as yours. And indonesian people (DON'T YOU DARE CALL US INDON) very angry for your country recent moves.

Urang Bandung said...

Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian, Shame on you, malaysian

aLps said...

Hello Dewangga...

It's great to know that you guys are a group of people who concern with Malay Folksongs.

You put in your blog that the lyrics are:
Rasa sayang eh rasa sayang sayang eh

I saw the lyrics in your tourism promotion web the lyrics are:
Rasa sayang Hey rasa sayang sayang Hey

Why there is a confusion in putting your folksong lyrics??

The Moluccans and everybody in Indonesia always sing the lyric:
Rasa sayange rasa sayang sayange
If you ask the people in Indonesia about this song they will sing the same lyric (at least for the first line, cause the popular line is the first line).

Why???
cause everybody in Indonesia knows the root why they use the word "sayange". The Moluccans in some words love to use the word "e" in the last word.


*Folk Song dinyanyikan kerana sebuah lagu terbiasa (tradition) dinyanyikan oleh suatu komunitas..In Indonesia kami menyanyikan dengan kata-kata yang sama..bagaimana dengan kelian??

*Molucans itu tidak satu rumpun kebudayaan dengan semenanjung Malaya, mereka satu rumpun kebudayaan dengan Papua New Guinea (PNG), Australia, dan sekitarnya. Tetapi yang satu hal yang saya tahu hingga saat ini mereka merupakan bagian dari Republik Indonesia.

Saya rasa tentu saudara sekalian tidak ingin karya cipta anda ditampilkan oleh orang lain tanpa ada informasi bahwa anda yang telah menciptakan suatu karya tersebut, sehingga terlihat bahwa karya ciptaan anda tersebut milik orang lain.


Terimakasih,
aLps

Jiwa Rasa said...

Setahu saya Malaysia tidak pernah mengaku lagu Rasa Sayang ini adalah hak mutlak Malaysia. Ianya sudah lama didendangkan di Malaysia. Ianya sesatunya lagu yang boleh dinyanyikan oleh semua rakyat Malaysia, tidak mengira bangsa, India,Cina Melayu semuanya tahu menyanyikan lagu ini.

Selama inipun lagu inilah sesatunya yang dinyayikan oleh negara-negara Asean. Ianya boleh dinyanyikan oleh
rakan kita di Singapura, Brunei, Filipana dan Thailand.

Saya hairan bagaimana lagu seindah ini boleh jadi, bahan politik pihak tertentu untuk mencetuskan kebencian dan menaikkan emosi sehingga mahu mengganyang sebuah negara yang berdaulat.

Muzik selalunya jadi pengikat dan pegukuh hubungan, tidak mengenal warna kulit, merentas bangsa dan bahasa. Ini kali pertama saya dengar lagu jadi medium pencetus kebencian.

Saya sangat sedih dan terluka bila lagu secantik dan seindah Rasa Sayang ini jadi punca kita berbalah.

Jika benarpun lagu ini hak mutlak Indonesia, sepatutnya sdr saya dari Indonesia berbangga, kerana ianya telah menyumbang ke arah keharmonian dan kebahagian negara lain.

Kalau lagu Rasa Sayang jadi pencetus kebencian dua negara yang punya begitu banyak persamaan dan berkongsi banyak memori dan sejarah yang sama, saya cadangkan supaya kita semua berhenti menyanyikan lagu Rasa Sayang.

Dan, jika benar Malaysia mahu disaman kerana menggunakan lagu ini, saya ucapkan selamat maju jaya.

Jika menang nanti, jangan lupa ubah tajuk lagu ini dari `Rasa Sayang' menjadi `Rasa Benci'

Jes said...

@ jiwa rasa
it doesn't matter if you or anyone want to sing it a thousand times, but what matter is you use it for your tourism jingle, in other words, you're claiming this song as your original song

temanku jiwa rasa, itulah yg menjadi permasalahannya saya pribadi jg sedih, namun ini bukan political matter

as you said :
"..Jika benarpun lagu ini hak mutlak Indonesia, sepatutnya sdr saya dari Indonesia berbangga, kerana ianya telah menyumbang ke arah keharmonian dan kebahagian negara lain."

tentu kami akan berbangga jika saudara serumpun kami MENGAKUINYA bukan asal menggunakannya sebagai tourism jingle tanpa pengakuan.

marilah saling menghargai kebudayaan antar bangsa, saudara serumpunku

salam persahabatan
Jes

Anonymous said...

"being TRULY ASIA, doesn't mean you can STEAL everything in ASIA and claim it as Yours.."

Malingsia udah jadi bangsa arogan, jadi bangsa yang gak punya jati diri juga

Malingsia, Trully Pirate
Dasar Bangsa Maliiiiing!!!!

kutucyber said...

Di Malaysia ramai maling warga Indonesia....tetapi adakah wajar saya meletakkan kesalahan pada seluruh warga Indonesia?

Dengan menuduh kami tidak punya jati diri...itu berat Bapak! Asalnya pun Bahasa Indonesia asalnya Bahasa Melayu...adakah wajar saya menuduh bangsa Indonesia tidak punya jati diri dengan mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Indonesia.

Saya kagum dengan Bahasa Indonesia dengan bukunya, lagunya dan senetronnya...malahan saya berterima kasih pada warga Indonesia kerana meletakkan bahasa Indonesia ( Melayu) di antara bahasa utama dunia...

Anonymous said...

sungguh memalukan?

Mengapa Malaysia perlu malu kerana walaupun lagu itu dihasilkan oleh negara Indonesia yang tidak diketahui penciptanya, Malaysia yang lebih memainkan peranan untuk mempromosikan lagu itu berbanding Indonesia sendiri jadi siapa yang perlu rasa malu.

Jangan lupa kita ni terletak di bawah rumpun yang sama iaitu Nusantara dan cabang bahasa pun sama iaitu Austronesia. Yang membezakan kita cuma berada dalam kerajaan yang berbeza. Nenek moyang orang Melayu Malaysia pun dari mana?takkanlah dari negara Barat pula. Perkara kecil macam ni pun nak dijadikan isu besar. kalau Malaysia boleh bermurah hati membuka peluang kepada negara serumpunnya mencari rezeki Allah di bumi Malaysia dan ramai juga yang telah menjadi rakyat negara ini megapa Indonesia begitu kedekut. Ini barulah sikap yang memalukan.

Sepatutnya kita yang berada dalam akar yang sama ini bersatu jika sesuatu itu berlaku boleh memecah-belahkan rumpun Melayu. Lagu itu ternyata memainkan peranan menyatukan kita tidak kira di mana kita berada kita sedar akan asal usul kita.

Rakyat Malaysia tidak perlu terkesan dengan pandangan-pandangan yang dangkal seperti ini.

bringinrendang said...

malingsia...
MALASya...

pernah tak kami di MALAYSIA ini memberi gambaran2 buruk terhadap saudara2 kami di INDONESIA?

sebulan sudah saya berkunjung ke indonesia.akan saya kenang kata2 teman dari jakarta yang baru saya kenal ketika berada di sana...
"kita malaysia dan indonesia itu saudara semuanya..."

fikirlah.siapa yang malas?siapa yang maling (pencuri)?pernah kami tuduh anda di indonesia sedemikian?

teringat saya pada satu bait lagu, tak salah saya nyanyian duet dua artis dari malaysia dan indonesia.

"malaysia, indonesia
dua sahabat lama
dua negeri berlainan
namun satu saudara
bahasanya,budayanya
tidak jauh berbeda
nyanyianya seakan sama
dalam satu irama..."

salahkah kita senusantara mempunyai budaya yang sama?jika ia salah,maka salah jua nenek moyang kita yang berhijrah dari seberang tanah air lama dulu dengan membawa bersama2nya budayanya yang ada.yang terpakai hingga kini.perlukah disoal walau jasadnya dah dimamah bumi?sedangkan mereka yang membawanya ke mari?

jgn sampai nanti di kata, sudah terhantuk baru terngadah.mengapa tidak dari dulu soal ini ditimbulkan?
itu sebab saya benci politik.
ia tidak berperasaan!

jiwa yang terluka said...

aku tidak tau mengenai semua ini? tapi GOD maha tau akan segala hal.
catat baik-baik dan renungkan :

ANGKLUNG ADALAH MILIK MASYARAKAT INDONESIA!!! KAMI DARI JAWA BARAT SELAMA RATUSAN TAHUN MEMILIKI KEBUDAYAAN INI(NENEK SAYA MENGATAKANNYA). DAN TELAH MENJADI HERITAGE, KAMU TIDAK AKAN BISA MERUBAH TAKDIR BAHKAN DENGAN CARA APAPUN.

RASA SAYANGE ADALAH BUDAYA MILIK INDONESIA. ORANG MALUKU TELAH MEMILIKINYA SELAMA INI.
DAN KALIAN TELAH MERAMPASNYA.!!

REOG ADALAH MILIK MASYARAKAT PONOROGO. MEREKA TE;LAH MEMILIKINYA SELAM RATUSAN TAHUN. BUDAYA SEPERTI ITU TIDAK AKAN LAHIR DI TANAH KALIAN. KARENA BUDAYA INI LAHIR DARI CAMPURAN BUDAYA HINDU-BUDHA PADA ZAMAN SEJARAH KERAJAAN DI NEGARA KAMI.

MENARA KEMBAR KALIAN MEMANG LUAR BIASA. TAPI ITU TELAH MENJADI SIGNAL BAHWA MALAYSIA MENERAPKAN "CAPITALISM". PAHAM CAPITALISM YANG MEMENTINGKAN KEPENTINGAN SENDIRI DAN BERUSAHA MEMPERKAYA DIRI SENDIRI DENGAN CARA PALING HINA SEKALIPUN DEMI MENDAPATKAN KEUNTUNGAN SERTA MENGANIAYA BANGSA LAIN DEMI KEPENTINGAN KALIAN.


jangan pernah kalian mencampur adukkan masalah orang indonesia mencuri di tanah malaysia, tapi sebagai orang yang bijak kalian seharusnya tidak menjadikan lagu RASA SAYANGE menjadi aset negara kalian. harta dunia bisa dicari APABILA HILANG tapi harta BUDAYA TIDAK AKAN PERNAH TERGANTI OLEH APAPUN. JADI KEMBALIKAN MILIK KAMI SEUTUHNYA. JANGAN PERNAH BERALASAN "bahwa kita serumpun, satu nusantara" menjadikan sesuatu yang sudah hak milik INDONESIA dirampas oleh MALAYSIA.

itu benar-benar pencurian yang SEBENAR-BENARNYa.

wajar saja bila kami INDONESIA marah terhadap kalian. lagipula mana ada pencuri yang mau mengakui kelakuannya secara terbuka.


ingat GOD MAHA TAHU!!!! sesungguhnya kalian semua kan mendapatkan di hari ajal nanti dari semua perbuatan kalian. semoga GOD selalu mengampuni kita semua.

peace indonesia malaysia!!!
wiser decision for all!!!!