Monday, April 30, 2007

Tetamu tidak diundang


Jam 12:10 tengah malam.Malam terakhir kami di Chengdu.
Aku sedang sibuk membaca majalah sambil mata memerhatikan satu-satunya saluran berbahasa Inggeris di hotel ini. Tiba-tiba deringan loceng mengejutkanku.
Ah! Mungkin Syamsul dan Norman sudah pulang dari membeli kasut dan beg di kedai-kedai sekitar hotel. Mungkin juga Azmi yang menginap di bilik sebelah ingin meminjam pengecas bateri handphone.
Opps!Bukan!

Seorang perempuan terpacul di depan pintu.
Aku pasti perempuan ini tidak tahu berbahasa Inggeris kerana dia hanya menunjukkan isyarat yang bermaksud aku memintanya datang ke bilikku.
"Maaf ,saya tidak membuat tempahan",kataku dengan muka berkerut.Tiga kali aku mengatakan begitu dan pada kali kedua dia menolak pintu. Hatiku berdebar.
Akhirnya dia pergi dengan rasa kecewa kerana tiada pertukaran yuan berlaku.
Aku segera menelefon Azmi di bilik sebelah memberitahu apa yang berlaku. Bimbang perkara yang tidak diingini berlaku,aku mengasingkan diri ke biliknya buat sementara waktu.
Aku pasti ini ada kaitan dengan panggilan telefon hampir setiap malam daripada seorang lelaki misteri yang kami amat pasti memperdagangkan wanita untuk ditiduri lelaki-lelaki gersang. Dalam kata lain bapa ayam yang amat aktif di sekitar bandaraya ini.
Mungkin tidak puas hati kerana tidak dapat menyedut wang daripada kami mengakibatkan dia memberanikan diri menghantar terus seorang wanita ke bilik kami. Agaknya dia fikir dengan cara itu, kami akan lembut hati dan melanggan ayam peliharaannya(Mungkin dia tahu kami selalu menyanyikan lagu folk 'anak ayam' di setiap persembahan kami di sini). Hampir saban malam kami menolak panggilan telefonnya yang hanya menyebut 'beautiful girl' di dalam perbualan yang dipenuhi dengan bahasa Mandarin.
Atau mungkin juga disebabkan beliau tidak berbahasa Inggeris dan penolakan Norman (No,I don't want) di dalam panggilan telefon dua puluh minit sebelum itu difahaminya sebagai satu tempahan yang dinanti-nantikan.
Keterangan gambar: Di seberang jalan kelihatan hotel tempat kami menginap, He Ri Jun.Di ruang tengah jalan mereka sedang sibuk membuat laluan keretapi bawah tanah. Di sebalik kereta-kereta mewah berbagai model,beca dan basikal elektrik sangat popular di bandaraya ini dan dapat diperhatikan di mana-mana sahaja

No comments: