Monday, July 23, 2007

Mencari Cat Farish




Petang itu hujan lebat. Perancangan untuk mengadakan latihan awal sudah tergendala kerana Nahkoda Syamsul sudah terperangkap di dalam kesesakan kapal di muara Sungai Klang Gate. Setelah berkumpul di markas, mereka bertolak ke Jalan Duta pada jam 5:20 petang. Mengambil rakan mereka,Megat di Ampang Park dan bergegas ke Jalan Duta secepat mungkin.
No 3166, Lembah Ledang,Off Jalan Duta. Jalan Duta? Oh! Senang sahaja. Tetapi perjalanan mencari kediaman ini telah menemui jalan buntu kerana peta tiada dan lokasi seperti hilang. Di mana Lembah Ledang? Bukankah tadi sudah ketemu Bukit Ledang dan bermacam-macam nama Ledang lain? Kenapa tidak bertemu lagi? Ini sudah sampai ke Gunung Ledang!
Setelah beberapa panggilan telefon dibuat dan sudah tersesat ke sebuah rumah besar di sebelahnya sebuah kuil,kami akhirnya bertemu temapt yang dituju setelah melalui jalan kiri sebelah bangunan CIMB. Kalaulah ada peta! Ahh!
Akhirnya jam 7 petang kami sampai ke kediaman tersebut. Inilah lokasi majlis perkahwinan Cat Farish daripada kumpulan Fabulous Cats (sebelum ini menganggotai kumpulan Ruffedge). Bila sampai,pentas dan sistem bunyi sudah tersedia. Soundman tidak ada. Jadi,kami dipelawa tuan rumah supaya menjamu selera terlebih dahulu.
Kemudian,kami ke masjid Wilayah Persekutuan untuk menunaikan solat Maghrib dan menukar pakaian. Setelah itu kami tiba semula ke rumah pengantin pada jam 8:40 malam.
Kami tidak diberi aturcara majlis.Rupa-rupanya memang tidak ada aturcara majlis kerana ini majlis untuk keluarga terdekat dan teman-teman rapat. Majlis untuk wartawan dan jemputan telah dibuat siang hari tadi.
Kami tidak menghadapi banyak masalah untuk membuat soundcheck kerana juruteknik bunyi memahami keperluan kami. Kami bermain beberapa lagu instrumental.
“Cepat mainkan lagu pengantin. Pengantin sudah sampai!”, pengurus tidak rasmi kami,Megat memberitahu.
‘Hah! Tiada pengumuman?”
Cat Farish dan isteri tiba dan kami memainkan lagu Dia Datang (Fadzil Ahmad),diikuti lagu Gambus Jodoh dan Direnjis-renjis dipilis. Suasana memang santai sekali. Tiada protokol. Tiada ucapan panjang berjela-jela. (Cat! Kau memang sempoi!ha!ha!)
Kediaman ini pun memang besar. Kata Cat ini rumah emak saudaranya dan kena dengan konsep perkahwinan beliau. Pentas dan system bunyinya juga bagus. (Video rakaman kami juga menunjukkan bunyinya memuaskan)
Suasana amat biasa pada awalnya. Ketika memainkan lagu Tian Mi Mi ada beberapa orang ibu dan anak kecil berdansa di tepi pentas. Kemudian, bila lagu Ya Salam, DJ Sumo dan rakan-rakan menari di depan.
Suasana semakin panas. Wakil pengantin ingin menyanyi. Lagu Widuri dipilihnya. Hentam sajalah Labu!
Megat memberitahu Cat akan mengetuai sesi joget lambak! Hah? Ini baru betul-betul sporting!
Kami memainkan lagu Joget Johor Sport Club dan benar seperti diberitahu,Cat dengan selamba memulakan Joget lambak di depan pentas bersama isterinya dan lebih kurang hampir 30 orang yang lain. Nampaknya Cat sudah benar-benar naik syeikh!Lagu pun menjadi lebih panjang daripada kebiasaan. Kemudiaan,lagu Sway menyusul.
“Anda mahu lagi?’,demikian jerit Mohsen selaku penyanyi utama dan kadangkala bermain kompang. Ya! Lagu daripada filem Ahmad Albab yang sudah diubah suai senikatanya dimainkan. Kampung Pening Lalat!
‘Kita semua sepakat,di kampong hai pening lalat,mengucapkan selamat pengantin baru"
Ha!ha!ha!Suasana sudah semakin tidak terkawal.Hampir-hampir sahaja Nahkoda Syamsul membuka baju Melayunya dan terjun ke depan pentas. Cat kelihatan membuat tarian seperti di dalam filem Ahmad Albab! Mengangkat tangan ke atas dan memusingkan badannya.
Untuk meredakan keadaan,kami memainkan lagu Empat Dara yang dimainkan secara instrumental.
“Lagu-lagu ini untuk dara-dara semua”
“Woi!Lagu untuk anak teruna tak ada?”
“Anak teruna dah kahwin malam ni!”
Ha!ha!ha!
Selepas itu,kami memainkan lagu Rasa Sayang Eh yang diselang seli oleh pemantun hebat DJ Sumo (Fabulous Cats) dan seorang lagi rakannya.Rasanya acara berbalas pantun ini melebihi 10 minit. Free style!
Inilah antara pantun Mohsen: Kalau ada sumur di ladang,boleh hamba menumpang swimming,kalau ada umur yang panjang,boleh lah tengok Cat dan anak cucunya!
Apa punya pantun da! Mula-mula pantun betul.Lama-lama jadi seperti berbalas pantun kaset Ujang dahulu!ha ha!
Kami mengakhiri majlis dengan lagu Aladom. Persembahan kami selama dua jam.Banyak juga lagu didendangkan termasuk dua lagu komposisi sendiri- Selembar Kaseh dan Belayar ke Pulau Jauh.
Di tengah-tengah persembahan ,sebenarnya ada juga lagu permintaan. “Bang,lagu dangdut bang!” Argh! Nanti kita main Aku Semut Merah!
Penat tetapi puas hati. Inilah majlis perkahwinan paling meriah sepanjang sejarah kami mengadakan persembahan!Let’s ronggeng! Ini baru betul-betul salah gang!

5 comments:

Jiwa Rasa said...

Waaahh...Bergembira sakan, nampak?

Tahniah Dewangga Sakti.
Tahniah dan selamt penagntin baru juga buat Cat. Saya respek tengok artis kahwin dengan sederhana tapi meriah..

dewangga sakti said...

En JR,
Ini memang betul sederhana. Rileks je.Buat pun kat rumah,bukannya hotel.
Kami pun bergembira habis dengan persembahan di sana.
Dan pengantin sporting habis!
Tahniah Cat Farish!

Anonymous said...

aku sempat berdansa..wahahaha

Anonymous said...

haha....baguss...esok hari isnin mari jumpa aku...kasi duit...
By Megat

Anonymous said...

really an eye opener for me.

- Robson