Tuesday, August 31, 2010

Cintanya Jatuh di Sapporo


"Zul,kau dah tahu dah?"

"Aku.... "

"Ok. Aku dah agak dah! haha"
Itu kisah sekembalinya dia ke tanahair setelah program di Sapporo,wilayah Hokkaido di utara Jepun.
Dianjurkan Pusat ASEAN-Jepun,program tahunan dikenali Pesta Pelancongan ASEAN ini menampilkan sepuluh buah negara Asia Tenggara yang akan menghantar peserta seramai lima orang yang terdiri daripada seorang pegawai ,tiga pemuzik/penari dan seorang demonstrator.
Ini kisah empat tahun lepas di mana ini kali kedua kami berpeluang ke luar negara bersama Pelancongan Malaysia. Kali pertamanya dua minggu sebelum itu ke Taipei,Taiwan. Apa yang menarik adalah di waktu orang sibuk berbuka puasa hari pertama,kami sudah bergegas ke KLIA untuk penerbangan kami ke Jepun.
Di ramadan ini kenangan datang lagi mengingatkan Sapporo yang kami kunjungi empat tahun yang lalu dan juga kiriman emel terbaru daripada penterjemah kami, Kaji Junko yang memberitahu seramai 100 orang warga tua meninggal dunia di Tokyo kerana cuaca yang terlalu panas sekarang. Ketika kami ke sana cuacanya berlegar di antara 12- 18 darjah selsius.
Dan di sini lah cintanya jatuh. Nun jauh di utara Jepun di wilayah Hokkaido bersama hembusan dingin Hotel Sapporo dan suara Kyu Sakamoto mendendangkan Ue Muete Aruko.
(bersambung tahun depan atau bila watak di dalam cerita ini menghubungi kami)

4 comments:

nazmi said...

ehehe...ko nih saje je kan nak kembalikan nostalgia aku...takpe²..teruskan...aku dah boleh terima kenyataan...hahaha (ayat poyo..) aku sokong 100%...hehe... -azmi- (watak sebenar cerita nih..)

Norman Soo said...
This comment has been removed by the author.
Norman Soo said...

Cis! Apehal ni ? xfaham!
Citer sikit Mie.. = / hmmmm.

Syamsulfaiz said...

Ada cerita kisah cinta ke ni? OK ok saya akan datang baca blog ni selalu.