Monday, July 09, 2007

Baik punya nombor!


















7 Julai 2007 (070707) tarikh keramat kepada sesiapa yang gila kepada nombor. Pada tarikh inilah ramai yang memilih untuk mendirikan rumah tangga. Memikirkan nama ini bukan datang tiap-tiap hari,maka ramailah manusia yang taksub dengan nombor akan memilih hari ini sebagai detik bersejarah untuk memulakan sesuatu yang baru.
Ini tidak terkecuali kepada kumpulan Dewangga Sakti yang membuat mesyuarat agung tergempar pada tarikh tersebut yang bermula selepas tengah malam. Sebenarnya sudah masuk tarikh 8 Julai ,tetapi menurut pengerusi majlis selagi kita tidak tidur itu kira belum masuk tarikh baru lagi.
Mesyuarat dimulakan setelah selesai persembahan di Taman Seri Ukay untuk malam pertama (majlis akad nikah). Kami dijemput untuk membuat persembahan ronggeng selama dua malam berturut-turut pada 7 dan 8 Julai 2007. Persembahan di kedua-dua malam itu amat meriah dan boleh disimpulkan bahawasanya anggota kumpulan amat gembira dengan layanan tuan rumah dan suasana di kedua-dua malam tersebut.
Sistem PA disediakan oleh pejabat Dato’ dan pada malam kedua seorang rakan yang suka ‘sound’ orang telah diamanahkan untuk menjadi ‘sound engineer’. Di kedua-dua malam tersebut, bapa pengantin perempuan telah menyerikan lagi acara dengan menyampaikan lagu Widuri dengan iringan kumpulan Dewangga Sakti. Boleh tahan juga suara beliau!
Di malam kedua,bapa pengantin sudah naik syeikh dan menyampaikan dua buah lagu lagi (juga iringan kumpulan) iaitu lagu Kisah Rumahtangga (P Ramlee) dan lagu Sway(lagu versi bahasa Inggeris kepada Quien Sera ciptaan composer Mexico Pablo Beltran Ruiz yang pernah dipopularkan Dean Martin dan terkini Michael Buble)). Selain itu,kami membawakan pilihan lagu-lagu tradisional zapin,inang,joget dan lagu ciptaan sendiri.
Kali ini kesemua tujuh anggota kumpulan terlibat dengan kedua-dua persembahan.
Berbalik kepada cerita mesyuarat tadi,inilah julung-julung kalinya setelah tujuh tahun penubuhan kami mengadakan mesyuarat agung(yang tidak didaftarkan). Sebelum ini,pada tahun 2000 dan 2001, banyak sesi memerah idea( brainstorming) dibuat dan selepas itu banyak sesi perbincangan juga dibuat.Kemudian,hampir tiap-tiap bulan perbincangan dibuat terutamanya sejak tahun lepas.Tetapi kali ini betul-betul unik kerana mesyuarat mempunyai agenda dan minit mesyuarat dicatatkan oleh Tuan Syamsul untuk tindakan yang selanjutnya.
Kali ini banyak perkara telah dikemukakan. Pelbagai agenda diketengahkan untuk kepentingan dan kelangsungan kumpulan. Mesyuarat berjalan lancar.Ada bahagian yang tegang tetapi maskot panda berjaya menceriakan keadaan. Mesyuarat ditamatkan lebih kurang jam 3 pagi setelah lebih dua jam bermesyuarat. Ada ahli yang tertidur (terlampau letih membuat persembahan kerana pulang dari tempat kerja terus ke tempat persembahan) ketika agenda mesyuarat dibentangkan. Ini tidak dapat dielakkan kerana mesyuarat mereka bermula selepas tengah malam, sesuai dengan kitaran kehidupan kelawar mereka.
Yang menarik adalah tarikh mesyuarat 070707,anggota kumpulan seramai tujuh(7) orang dan kumpulan sudah ditubuhkan selama tujuh(7) tahun. Lagu yang bakal dikeluarkan di dalam album pun sebanyak tujuh lagu (belum muktamad).
Kesimpulannya,anggota kumpulan yang bermesyuarat telah mencapai satu persetujuan yang bakal merubah perjalanan kumpulan yang akan lebih berdedikasi dan bersemangat waja (sehebat kereta Waja Dato’!).

Keterangan foto: Anggota kumpulan menerima gaji (ikut skrip cerita P Ramlee -Ali Baba Bujang Lapok ketika penyamun menerima gaji di dalam gua) .Anggota yang bayarannya dipotong boleh memohon untuk menggunakan dadu bagi urusan buat tikam tikam!

1 comment:

ApOgEE said...

Waaa... manyak luit! boleh belanja makan loo.. :D