Tuesday, July 24, 2007

Sumbangan Ziryab kepada muzik barat -bahagian 1

Suatu hari di istana Baghdad, Khalifah Harun Al Rasyid yang terkenal dengan minatnya kepada seni,budaya dan sains bertanyakan Ishaq Al Mawsili ,ketua pemuzik istana tentang Ziryab.
“Ya. Aku banyak mendengar perkara menarik tentang dia. Melodi penuh emosi yang kebanyakannya gubahan saya dan bukannya sesuatu yang luar biasa. Aku yang mengajarkan melodi ini yang bersesuaian dengan kemahirannya”,kata Ishaq yang sebenarnya tidak mengetahui betapa Ziryab,anak muridnya sudah menguasai ilmu muzik yang tinggi dan kompleks dengan segala maqam dan ragam muzik.
Abu al-Hasan 'Ali ibn Nafi' atau lebih dikenali sebagai Ziryab(789-857 Masihi) dipanggil mengadap Khalifah. Bila ditanya Khalifah, beliau menjawab dengan penuh adab sopan. Bila ditanya oleh kalifah tentang kemahirannya, beliau menjawab.
“Saya boleh menyanyi apa yang dinyanyikan oleh penyanyi lain. Tetapi kebanyakan himpunan lagu saya hanya sesuai dipersembahkan di depan Tuanku. Penyanyi lain tidak tahu tentang lagu-lagu ini. Jika Tuanku benarkan ,saya akan persembahkan apa yang tidak pernah terdengar oleh telinga manusia.”
Khalifah mengangkat keningnya dan mengarahkan oud (gambus) gurunya, Ishaq diberikan kepada beliau. Ketika itu oud hanya mempunyai empat tali - tali berkembar- dan oud adalah instrumen berbentuk separuh buah pear dan tidak mempunyai fret.
Ziryab dengan penuh kesopanan menolak untuk memainkan oud tersebut.
“Saya membawa oud saya sendiri,” kata beliau,”yang saya buatnya sendiri dan tiada instrument lain lebih memuaskan hati saya. Jika Tuanku perkenankan saya akan mengambilnya yang ditinggalkan saya di depan pintu istana.”
Khalifah memberikan kebenaran. Dilihatnya oud itu kelihatan seperti oud guru Ziryab,Ishaq Al Mawsili.
“Kenapa kamu tidak mahu memainkan oud gurumu?”, tanya khalifah.
“Hanya jika Tuanku meminta saya memainkan lagu-lagu guru saya. Jika saya ingin menyanyikan lagu sendiri, saya perlukan oud kepunyaan saya.”
“Ia kelihatan serupa kepada saya,” Khalifah berkata lagi.
“Pada pandangan pertama,ya”jawab Ziryab,”tetapi walaupun kayu dan saiznya adalah sama, beratnya tidak. Berat oud saya sepertiga ringan daripada kepunyaan dia, talinya dibuat daripada sutera yang tidak direndamkan ke dalam air panas yang akan melemahkannya. Tali ketiga dan tali bass dibuat daripada ekor singa yang lebih lembut dan merdu daripada mana-mana ekor binatang lain. Tali-tali ini lebih kuat daripada tali lain dan dapat menahan petikan daripada pemetik(pick atau plectrum).” Pemetik kepunyaan Ziryab dibuat daripada kuku helang yang ditajamkan, bukannya pemetik biasa dibuat daripada kayu. Beliau juga telah menambah tali kelima kepada oud yang dibuatnya Ini menambahkan range dan octave yang berbeza.
Khalifah berpuashati dengan penerangan Ziryab dan mengarahkan beliau memainkan lagu gubahannya. Khalifah amat teruja dengan lagu persembahan beliau dan berkata kepada Ishaq,” Jika aku tahu kau menyembunyikan bakat luarbiasanya,kau akan dihukum. Teruskan pembelajarannya sehingga tamat. Aku mahu menyumbangkan sesuatu kepada perkembangan bakatnya.”
Ziryab sebenarnya menyembunyikan bakatnya yang luar biasa itu daripada pengetahuan gurunya. Bila Ishaq mendapat kesempatan bersama Ziryab,dia menyuarakan kekecewaannya kerana telah ditipu. Dengan jujur,dia mengatakan cemburu dengan kemahiran muridnya dan kerisauannya bila Ziryab akan lebih mendapat perhatian khalifah.
“Aku tidak dapat maafkan perkara ini ,hatta anak aku sekalipun,”tegas Ishaq.
Ishaq memberi kata dua kepada Ziryab. Ambil wang yang diberikannya dan tinggalkan Baghdad atau bersedia untuk mati!
Ziryab tidak teragak-agak membuat keputusan. Setelah mengambil wang,dia meninggalkan Baghdad ,ibu negeri kerajaan Abbasiyah. Ishaq memberitahu Khalifah bahawa Ziryab mengalami masalah mental dan marah kerana tidak mendapat hadiah daripada khalifah. Katanya lagi kepada khalifah, “Budak muda itu dirasuk jinn. Dia percaya jinn berbicara kepadanya dan menginspirasikan muziknya.”
Rupa-rupanya berkelananya Ziryab tidak sia-sia.
Ziryab dan keluarga berpindah ke Mesir dan kemudian Kairouan (sekarang dikenali sebagai Tunisia).Di situ,beliau dialu-alukan oleh pihak istana tetapi jiwanya bukan di situ. Impiannya hanya satu- untuk ke Andalusia. Di bawah Kerajaan Umayyah 2, Cordoba berkembang menjadi pusat kebudayaan yang menjadi saingan kepada Baghdad.
Sesungguhnya tidak diketahui oleh gurunya, Ishaq Al Mawsili tindakan kejamnya telah memberikan hikmah kepada kemunculan Cordoba sebagai pusat kebudayaan dan kesenian di Eropah di atas penyeliaan Ziryab yang menubuhkan sekolah muzik terulung di bumi Eropah. Dengan kepakaran luar biasanya,dia memperkenalkan skala Arab(juga Parsi) dikenali sebagai maqamat/maqam yang mempunyai banyak ciri-ciri bukan konvensional (tidak seperti notasi barat) kepada Eropah yang akhirnya berkembang menjadi skala-skala yang digunakan di dalam muzik Eropah seperti flamenco (daripada kata Arab fillah mengu- pengembara desa) dan sebagainya.
Lebih menarik ,Ziryab bukan sahaja mahir di dalam bidang muzik tetapi mempunyai citarasa tinggi di dalam fesyen dan penyediaan makanan yang diperkenalkannya ke seluruh bumi Andalus.
Bersambung...


Diterjemah dan diubahsuai daripada tulisan Robert W. Lebling Jr yang terbit di dalam majalah Saudi Aramco World (24/4/2005)


Sambungan
-latarbelakang dan sumbangan Ziryab
-Naseer Shamma-komposer/pemain oud kelahiran Iraq (sekarang menetap di Mesir) dan inspirasi Ziryab di dalam album beliau Maqamat Ziryab.Antara pemain oud terbaik di dunia dan membuat penyelidikan manuskrip Al Farabi berkenaan oud bertali lapan, membina oud untuk orang kurang upaya dan pernah mengadakan persembahan di Kuala Lumpur pada tahun 2004.

1 comment:

Gemala Kasturi said...

Yahhh, cerita ini sgt menarik hati saya utk membacanya sehingga tamat. Saya menunggu sambungannya.