Wednesday, June 11, 2008

Pura Singa Satu





Perjalanan kami ke Singapura tidak menempuh banyak masalah,cuma banyak teksi pada malam perjalanan tersebut tidak mahu menghantar kami ke Pudu Raya.Alasannya amat dangkal sekali. Tidak cukup gas, jalan sesak dll. Tetapi sebenarnya inilah sikap orang kita -memberikan pelbagai alasan. Sebenarnya, mereka malas dan tidak berwawasan! Mahu cepat kaya tetapi tidak mahu berusaha!
Bukannya jauh,teksi yang kami naiki sampai dalam tempo(h) 20 minit sahaja dan berhenti di ruang-ruang bangunan lama berhampiran Stesen Bas Pudu raya yang amat menyesakkan pandangan.Lebih elok,stesen bas ini ditukar ke tempat lain.
Di dalam teksi,pemandu yang berasal dari Taiping begitu rancak berbual dan menyuarakan keresahan hatinya tentang Taiping yang begitu bersejarah tetapi tidak dipromosikan dengan baik oleh pihak berwajib. Di dalam perbualannya, beliau menyebut ada tempat yang kurang nilai sejarahnya pun begitu rancak dipromosikan(tidak pula beliau nyatakan). Aku bertiga bersama Norman dan Wah Yun Kua menaiki teksi ini. Tiga orang lagi iaitu Azman,Syamsul dan Abdul raof berada di dalam satu lagi teksi.
Jejaka bergaya dari Pulau Pinang datang dengan komuter dari Kajang. Mohsen pula menjadi 'rider' dengan menaiki Harley Davidson yang baru dimenanginya tempohari dan diparkirnya di Puduraya.Aku tidak tahu penaja kami,Al Husam datang dengan apa.Mungkin ada Mercedez atau BMW yang menghantar beliau dari Penthousenya di Ampang.Itu kami tidak peduli.Yang penting,darbuka sudah menjadi hak kami dan banyak lagi penajaan darbuka akan kami perolehi.
Kami tiba setengah jam sebelum masa bertolak pd jam 12 tengah malam. Kali ini,kami membawa CD kami yang sudah siap.Norman pula membawa tshirt yang dicetaknya beberapa hari sebelum itu dan baru sahaja siapa beberapa jam sebelum berangkat.
Nampaknya semua sudah siap dengan perkakas perang dan segala kelengkapan persembahan. Nasib baik En Syam tidak perlu membawa amplifier bass yang beratnya seperti seekor panda berusia lima tahun.
Kali ini sembilan orang terlibat-tujuh ahli kumpulan dan dua orang krew merangkap teman sosial.
Perjalanan dijangka memakan masa selam lima jam dan singgah berehat di apatahnamatempat di Johor selama setengah jam.Kebanyakan ahli kumpulan yang memang batman tidak dapat melelapkan mata kecuali En Syam yang baru sahaja sepuluh minit bas bergerak sudah menutup mata dengan topeng dan tidur.Beliau terjaga bila Wah Yun Kua menyamar sebagai konduktor bas.(Mana ada konduktor bas da,En Syam!)
Kami tiba jam 5.30 pagi di Lavender Street,Singapura setelah melalui imigresen Singapura.WahYun cuba senyum kepada pengecop passport tetapi tidak diendahkannya kerana mungkin sudah letih di awal pagi.
Bila tiba di Singapura,kami dijemput oleh Abg Rahman yang diamanahkan oleh Abg Yan (Madrasah Al Irshad) untuk membawa kami ke apartment yang disewa di Devonshire Lodge di Jalan Devonshire. Perjalanan kami ke aparment ini memakan masa selama dua puluh minit.
Bila tiba ke Singapura,terasa begitu sistematik bangunan dan jalanrayanya.Ini mengingatkan kami kepada keadaan di Taiwan.Di tepi jalannya juga ,pokok-pokok menghiasi lanskap dengan begitu baik dan terjaga.Seolah-olah seperti bandaraya di dalam taman. Di mana-mana kelihatan pokok rendang yang dijaga rapi.Alangkah indahnya,jika bandaraya KL pun begitu.
bersambung...
Untuk cerita Singapura daripada sudut yang berbeza,sila ke blog Selera Makan Benjamin

7 comments:

Anonymous said...

i'm also into those things. care to give some advice?

Anonymous said...

Nice blog. Thats all.

Anonymous said...

To the author of this blog,I appreciate your effort in this topic.

Anonymous said...

lotto?jenama bola sepak ke?

cohong gym said...

lotto, bunyi macam lontong je

Anonymous said...

mungkin name die lotto el lontong desparado kot...ana musykil nih...

Anonymous said...

Pelik lah tiga komen pertama ni.Mesti spam ni.
Mi Lontong kot?