Wednesday, March 18, 2009

Jalan-jalan (kenduri kahwin) cari rebana






Seingat aku,baru sekali aku pergi ke Batu Pahat dan Muar. Batu Pahat pada tahun 2001 atas sebab sahabat baik bertunang. Muar pula pada tahun 2002 kerana mengikuti bos tempat kerja.
Kali ini aku pergi ke sana di atas misi yang berbeza. Destinasi pertama kami adalah Batu Pahat memenuhi undangan kenduri perkahwinan Naeman Bestow (fotonya boleh dilihat di entri sebelum ini).
Kami memulakan kembara kami agak lewat jam 11:30 pagi . Aku bersama isteri dan dua anak menaiki kereta BMW Abdul Raof dengan seorang lagi ahli iaitu Norman.Kami berkongsi kereta,sesuai saranan bakal PM yang menyeru rakyat supaya berjimat cermat dan mengubah gaya hidup.
Kami tiba di Batu Pahat jam 3:30 petang setelah berhenti rehat di R & R Ayer Keroh selama 45 minit. R & R ini tidak menyenangkan kami kerana ia kelihatan seperti di tahun 80an dan kemudahan seperti di R & R Seremban tidak ada.PLUS mungkin perlu menambahbaik kemudahan di sini untuk menyenangkan pengguna yang membayar tol yang mahal.
Selesai membuat lawak jenaka bersama pengantin ,kami bergerak ke Parit Jawa,Muar untuk misi seterusnya . Ya! Mencari rebana untuk kegunaan Abdul Raof. Jam 4:45 petang kami bertolak ke sana dan singgah di satu masjid untuk solat (lupa pula namanya).Kami tiba di bengkel (kilang) membuat kompang (dan perkusi lain) pada jam enam petang. Perusahaan kompang dan gendang ini milik En Rosdin bin Baki yang amat terkenal di sekitar Muar. Tempahannya pula daripada seluruh negara.
(Bila sampai ke sini,teringat guru aku Allahyarham Fadzil Ahmad yang berasal dari sini dan mengasaskan Kumpulan Ghazal Seri Maharani bersama-sama Ahmad Jusof dll)
Abg Rosdin tiada di bengkel dan kami segera membuat tinjauan di sekitar bengkel memerhatikan pekerjanya membuat kompang dan alatan gendang yang lain. MashaAllah,banyaknya kompang yang sedang dibuat!Timbunan kompang memenuhi bengkel ini. Peralatan yang digunakan juga agak moden. Bau hamis kulit kambing yang digunakan untuk kompang dan rebana masih kuat. Ini pasti kulit kambing yang masih baharu. Kulit kambing hitam tiada pula kelihatan.Mungkin sudah berubah warna.
Sebenarnya Wahyun pun membeli secara pesanan di bengkel ini. Rebananya diposkan bulan Disember tahun lalu.
Setelah tawar menawar di dalam telefon (kerana pemilik di luar kawasan), akhirnya Abdul Raof berjaya memujuk towkay supaya sebuah rebana (yang sepatutnya tidak dijual--for display purpose) dijual kepadanya. Dapat pula diskaun sebanyak RM100.00. Rebana moden yang menggunakan skru untuk membuat pelarasan tetapi masih menggunakan kulit kambing. Ia berbeza dengan rebana Wahyun yang menggunakan kulit dram.
Abdul Raof amat gembira dan membelanja semua yang hadir pada hari tersebut di Kedai Joko(yang dicadangkan oleh pekerja di bengkel).Kami makan roti canai,kopi Muar dan mi bandung Muar yang lazat.Aku rasa inilah roti canai yang paling sedap aku makan dalam beberapa tahun ini. Tahniah kedai Joko!Begitu juga dengan mi bandung. Kopi pula,aku minum dua gelas,sama seperti Norman.
Abdul Raof tidak putus-putus tersenyum selepas mendapat rebana. Di dalam perjalanan pulang, dia memasang Cd yang paling tidak sedap kami dengar sepanjang beberapa tahun ini.
Kami fikir tak mengapalah,asalkan dia bahagia!

9 comments:

Syamsulfaiz said...

Cool giler ! Aku dah lama teringin melihat Raof beli rebana moden kulit kambing. Akhirnya berjaya juga. Mana gambar rebananya?

Semoga bertambah bahagia Raof !

SITI ZAINON ISMAIL said...

Wah wah banyaknya rebana. Eh saya dah siapkan rebana TIN, sudah dilukiswarna, nanti kalau ada persembahan boleh ting tong tong ting ting kan rebana TIN dari Tg Karang. Boleh kaaan?

wahyun said...

rebana sudah, pasni kita borong kilang rebana plak...bleh buat bisnis 'cover-line' bg mnyaingi bisnis tokeyunta min dubai...

iceburn said...

man tu kalau tak menyibuk orang nak pilih rebana tu takleh ker?? AHHAHAhhAh
----------
www.arnabkiut.blogspot.com
www.mindabersaru.blogspot.com

jazrul said...

rebana itu apa

malaysia seo

jazrul said...

aku tahu tempat beli rebana yang murah dan memang ok

web design

fauzi said...

di mana tempat dia

fire suppression system

fauzi said...

kampaung aku

malaysia seo

jazrul said...

kampung you wat pe

malaysia web design