Friday, May 29, 2009

Sirih Pulang ke Gagang (Telefon)

Jemputan pihak matrikulasi UIA (sekarang dikenali sebagai Centre for Foundation Studies) di Petaling Jaya amat menggembirakan kami. Sejak akhir Februari,kami seperti masih pelajar UIA walaupun ada yang sudah hampir sepuluh tahun meninggalkan kampus. Ini kerana kami banyak kali dijemput untuk membuat persembahan di kampus utama di Gombak.
Petaling Jaya pula banyak menyimpan kenangan kepada kami. Beberapa orang ahli sempat berada di sini ketika tamat matrikulasi . Ketika itu PJ masih kampus utama dan Lembah Pantai menjadi pusat matrikulasinya. Beberapa orang lagi yang muda belia seperti Irwan dan Wahyun menghabiskan masa di kampus PJ yang sudah bertukar menjadi pusat matrikulasi setelah semua fakulti berpindah ke kampus utama Gombak.
Semasa kami tiba di kampus PJ dahulu,bangunan flat PKNS di luar kampus masih lagi digunakan sebagai asrama pelajar lelaki kerana pada masa itu kampus tidak cukup asrama. Sebelum itu, asrama YPM di Bangsar juga digunakan sebagai asrama. Tokeyunta pada asalnya dimasukkan ke asrama di Bangsar tetapi entah macma mana dia telah berjaya masuk ke asrama di PJ.
Semasa kampus berpindah ke Gombak, ramai yang sedih mengenangkan lokasi Gombak yang jauh dari KL terutamanya beberapa orang ahli yang ketika itu sentiasa mengunjungi Pasar Seni untuk kegiatan muzikal mereka. rupa-rupanya perpindahan ke Gombak menjadi lebih bermakna dengan alam sekitar yang menghijau. (Kesultanan Gombak pun didirikan selepas itu)
Kampus PJ benar-benar berada di dalam kota dengan asap pembangunan daripada kilang-kilang berhampiran dan lalulintas yang sibuk di Seksyen 17. Bila mengenang Supermarket Jaya yang runtuh baru-baru ini,ingatan segera mengimbau kenangan lama berjalan kaki ke Seksyen 14 utk ke Metrojaya ,Jaya dan beberapa kedai yang asyik untuk dikunjungi di situ.
Yang tak dapat kami bayangkan adalah kawasan ini telah bertukar dengan adanya Jaya One ,pusat membeli belah berhadapan Blok PKNS tempat asrama sementara pelajar dahulu. Jika tidak silap, tempat itu adalah tempat di mana akhbar STAR beroperasi. Jalannya juga bertambah baik . Keadaan lalulintas tetap sama.
Dahulu bas mini 12 lah yang membawa kami ke KL sebelum diganti dengan Intrakota dan sekarang RapidKL ,di samping Bas Metro.
Di hujung jalan simpang ke Seksyen 2 dan seksyen 14 terdapat Kilang Rokok Rothman (sekarang dikenali sebagai British-American Tobacco) yang mana ramai pelajar menjadi pekerja sementara ketika cuti semester. Begitu juga dengan Metrojaya di Seksyen 14. Filem Gila-gila Remaja jika tidak silap ada menampilkan Seksyen 14 dan kedai motor di Seksyen 17 untuk filem itu.
Di luar berdekatan flat PKNS ,pelajar mengambil bas untuk membuang masa dan menghabiskan duit pinjaman di One Utama. Di situ juga terdapat pasar malam pada hari Selasa. Laluan pelajar perempuan daripada Kolej Khadijah akan melalui laluan gelanggang sepakraga. Menurut Azman ,ketika inilah segala libasan,servis yang bertaraf Olimpik terhasil.
Bila kami sampai ke PJ untuk persembahan ,kami dapati kolej kediaman juga telah bertukar nama. Abu Bakar College(ABC) telah bertukar menjadi Mahallah Khadijah. Fatimah Az zahra telah bertukar menjadi Umar Al Khattab 2(UKC2). Manakala,Umar Al Khattab College(UKC) masih sama. Semua bangunan ini juga telah dicat baru.
kami diberi penginapan di UKC2 dengan bilik yang agak besar. Setelah tiba di situ kami perasan tentang model di dalam kod berpakaian pelajar yang menyerupai salah seorang ahli kami. (ha ha)Pamplet itu ditampalkan di papan notis.
Persembahan kami ini sempena meraikan pelajar baru seramai 3,700 orang yang baru sahaja mendaftar sebagai pelajar matrikulasi UIA. Ini kali pertama kami rasa sistem bunyi menepati citarasa kami setelah diberi tanggungjawab oleh pihak universiti sendiri mencari sistem bunyi yang sesuai. Di dalam persembahan selama satu jam setengah, kami juga menjemput Dr Iqbal daripada Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Laws(AIKOL) untuk menyanyi beberapa lagu.
Celoteh Azman juga menghiburkan setelah beberapa bulan menggalas tugas sebagai penyanyi utama.
Persembahan ini diadakan di padang bola berdepan kolej-kolej tersebut.
Kami dengan ini ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak CFS (matriks) PJ terutama En Hisyam, En Hidayat, Madam Humaiyah, Madam Saodah dan semua warga kerja pada hari tersebut.











6 comments:

Fiq said...

Sedikit sebanyak gambar-gambar koleksi persembahan bersahaja tapi penuh elegan di sini: www.flickr.com/photos/fikhrisobri

Posted by: Pikiaq

fenrizian said...

Thanks Pikiaq!

nnt yg lain2 tu hang burn kat cd je la...

D'Rimba said...

Tunggu kemunculan............Ilmu yang dikongsi banyak manfaat......Hehehe...

wahyun said...

truut truuut...
(telefon berbunyi)

beraksi
dan kembali ke gagang

Izza Hani said...

terkenang zaman di UIA PJ dulu....sayu...syahdu...

Syamsulfaiz said...

Sedih supermarket tu runtuh. Pernah kerja part time jap kat situ. Dapat gaji terus beli jam Swiss Army.