Monday, August 24, 2009

Hanyut di Sungai Pahang


"Abg rasa ahli-ahli politik ni berhenti berpolitik sekejap. Suruh mereka main muzik pulak. Anwar ada band, Nik Aziz pun ada band", begitu kata Roslan Madun ketika kami berbual disambut deraian ketawa oleh ahli kumpulan.
Ketika itu,kami baru habis mengadakan latihan bersama beliau untuk sebuah persembahan keesokan harinya. Mungkin sosok tubuhnya kita tak begitu kenali, tetapi lagu-lagu dendangannya banyak menjadi topik perbincangan dan kajian seperti Lemak Manis, Menghilir di Sungai Pahang, Tebang Tebu, Burung kenek-kenek, Wau wau pepeh dan banyak lagi. Banyak lagu-lagu ini hasil gubahannya bersama seorang lagi pengkaji muzik rakyat Pahang , Ariffin Said.
Bermula tiga puluh tahun lalu, beliau hanya suka-suka mengikut Ariffin Said. Daripada suka-suka menambahkan minat yang amat mendalam kepada beliau.
Kami sedang seronok berbual tiba-tiba Abdul Raof bertanya, " Bang, esok pakai baju apa? "
(Cis! potong stim betul lah Pak Abdul ni!)
Soalan tidak dijawab. Kami meneruskan perbualan.
"Lagu-lagu rakyat ni tak boleh terlalu sempurna. Dia mesti ada kotor sikit-sikit " , tambah beliau memberitahu inspirasi dan seterusnya proses pengumpulan lagu-lagu di dalam album beliau. Lagu-lagu rakyat ini diambil di merata tempat di Pahang. Ada juga hasil asli gubahannya sendiri. Pencipta lagu rakyat dahulukala adalah penglipur lara yang mahir pelbagai perkara. Setelah penat bercerita,mereka akan bergurindam,berpantun, menyanyi dan juga perkara-perkara lain.
Beliau juga memberitahu proses mencari lagu juga amat sukar kerana ada lagu-lagu yang tidak diingati lagi oleh orang-orang tua yang beliau temui. Maksudnya ada yang tidak lengkap. Proses dokumentasi tidak ada,hanya melalui tradisi lisan.
Sebelum itu kami sempat berlatih tiga lagu bersama beliau - Lemak Manis, Indung indung dan Menghilir Sungai Pahang. Lemak Manis kami biasa mainkan. Dua lagu lagi itu hanya dimainkan ketika latihan bersama beliau. Ternyata suaranya amat memukau dan alatan muzik menjadi sampingan sahaja.
Keesokan harinya kami memeriahkan acara pelancaran filem terbaru U-Wei Hj Shaari bertajuk Hanyut (berdasarkan novel Joseph Conrad - Almayer's Folly) di sebuah restoran di Jalan Aman, Restoran Basil Leaves. Selesai pelancaran, kami mengiringi Roslan Madun dengan dua buah lagu .Dimulai dengan Indung indung dan diikuti Menghilir di Sungai Pahang yang menyaksikan Duta Poland berdansa bersama-sama beberapa tetamu lain.
Kami meneruskan acara selepas itu memainkan lagu-lagu lain sambil tetamu menjamu selera.
(Dengar lagu Roslan Madun di sini )
Kredit gambar - Kakiempat (Facebook)

6 comments:

Syahrul Helmi Mohd said...

teruskan perjuangan menghidupkan lagu rakyat.

wahyun said...

menghilir di suuuungai pahaaaaang...
(ohoooooooooy)

sinaganaga said...

aku jentik juga telinga Pak Abdul ni kang! cis!

Abdul Raof said...

Ha..ha..Sinaga sudah kembali,
Bila lagi mau berjamming sekali?

Dewangga Sakti said...

Syahrul helmi,
terima kasih atas sokongan.

Wah,
dia punya tarik tu yg mahal

Naga,
Kalau dah nama watak tu.

Abdul Ra,
Naga dah gian. Dia kata nak jam lagi

Syamsulfaiz said...

WOW ! bila lah aku dapat merasa jam dgn abang Roslan Madun ni.