Tuesday, April 10, 2007

Jamming Akbar




Jamming Akbar

Sesi kali ini begitu santai. Bayangkan begini: Dr Iqbal menyanyi lagu Ebiet dan diiringi oleh seorang pemain gitar. Tetapi ‘key’ tidak sama! Persembahan dimulakan kembali mencari ‘key’ suara yang betul. “Kita buat macam kita jamming saja”, begitu kata Dr Iqbal di sesi tersebut ketika menerangkan konsep.

Dengan set up yang sesuai (selalunya kami mengalami masalah kekurangan microphone) dan tempat terbuka iaitu berdekatan Moot Court,Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Law,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kali ini sesi jamming dibuat setelah selesai peperiksaan akhir untuk semester ini dan Dewangga Sakti dijemput untuk memeriahkan suasana.

Ramai pelajar-pelajar UIA (dari fakulti Undang-undang dan lain-lain) yang membuat persembahan. Bermacam-macam lagu daripada Sweet Charity, M Nasir, Ebiet G Ade,Iwan Fals yang didendangkan mereka. Terdapat juga bekas pelajar yang mengeluarkan album puisi sendiri.

Kami agak tertarik dengan seorang pemain didgeridoo yang memberitahu kami instrument itu dibeli dari Australia melalui internet. Asli rupanya! Bunyi dan bentuknya berlainan dengan apa yang selalu dilihat dan didengar.

Kali ini Dewangga Sakti dimeriahkan dengan kehadiran bekas anggota, Naeman yang hadir membaca dua buah puisi Jalaludin Rumi dengan diiringi muzik dari Dewangga Sakti. Persembahan ini tidak dirancang dan dilakukan secara spontan sahaja.

Persembahan kami diteruskan dengan Mabok Kepayang, sebuah lagu instrumental yang bakal dimuatkan di dalam album pertama nanti. Persembahan diselang-selikan dengan dendangan Dr Iqbal dan teman-teman yang lain dari UIA. (Hebat juga suara Dr Iqbal ni! Ada unsur-unsur rock jugak!)

Kali ini Mohsen selaku penyanyi tidak dapat hadir dan pemain perkusi, Raof dipaksa untuk menyanyi dua buah lagu iaitu Selembar Kaseh dan Belayar ke Pulau Jauh. Belayar ke Pulau Jauh adalah sebuah lagu baru yang belum mempunyai bentuk tetap dan akan disiapkan secepat mungkin sebelum proses rakaman yang mendatang.

Tiga lagu lain adalah Al baladi,Si dia Datang dan Ya Salam yang merupakan lagu covers kegemaran. Asalnya Si Dia Datang hendak dinyanyikan oleh seorang teman, Anis Es tetapi beliau tidak dapat hadir atas urusan peribadi.

Dr Iqbal di penghujung acara dan ketika sesi makan menyatakan bahawa acara seperti ini akan dilakukan lagi setiap semester dan kami berjanji akan terus hadir memeriahkan suasana.

Sesi kami diteruskan lagi selepas itu di luar- Deen.

Pertengahan sesi ‘post-mortem’ , kami dikejutkan dengan panggilan telefon daripada Mohsen yang memberitahu bahawa isterinya telah selamat melahirkan anak kedua, seorang bayi perempuan yang dinamakan Nur Basyirah Wafa.

Kami terus bergegas ke Klinik Mesra Sri Gombak untuk melawat. Tahniah Mohsen! Nampaknya sudah ada tiga orang Dewangga Sakti junior setakat ini yang akan meneruskan perjuangan mereka.

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Tahniah Mohsen, tahniah...

Zoy,
Bile lg ko melepak kt Tools n Trade? Jumaat lps opis free ke?

ZAiDi

dhuat79 said...

Assalamualaikum. Nak tanya, noor Azmi tuh dulunya kumpulan barongan kah?

Hmnn teringin juga nak buat kolaberasi dengan kalian...

:)

Dewangga Sakti said...

Saudara Ahmad,
Noor Azmie tu bukan kumpulan Barongan.
Nak buat kolaborasi? Boleh saja kita bincang

Zaidi,
aku kat Chengdu ,China sekarang tengah buat persembahan untuk Tourism Malaysia dari 12 hingga 28 April 2007