Tuesday, March 18, 2008

Tertinggal Kapal Angkasa

Dua jam sebelum ke majlis anjuran RA Fine Arts -Kata Suara 3, kami dikejutkan dengan ketidakhadiran Abdul Raof yang terpaksa bekerja pada hari tersebut. Ahli bersekutu,Wah Yun Kua segera dipanggil untuk menaburkan khidmat bakti. Pada hari yang sama, peguam bergaya Yap Kwan Seng En Syam terpaksa bergegas kerana mempunyai banyak jemputan lain di Lembah Kelang dan Negeri Sembilan.Tukang karut utama,Moh Sen pula mempunyai kerja di Terengganu. (ini menambahkan kehairanan kami kerana banyak kerja Mohsen sejak setahun kebelakangan ini banyak tertumpu di negeri itu).
Tinggallah kami bertiga iaitu Nor Man -violin, Zul Kif Li-gambus dan Az Man -gitara untuk meneruskan undangan yang diterima.Perkusi -darbuka dipikul sepenuhnya oleh ahli bersekutu (yang mungkin akan diangkat taraf kepada ahli penuh bila dua mangkuk darah diberikan kepada pihak markas) iaitu Wah Yun Kua. Ahli bersekutu yang baru pulang dari Pulau Pinang tidak dapat menaburkan khidmat kerana bergegas menonton persembahan TOTO.
Persembahan mesti diteruskan.
Majlis ini bermula jam 5 petang dan dimulai oleh Dr Siti Zainon,seorang budayawan yang amat kami kagumi. Beliau banyak bercerita tentang kisahnya ketika zaman dahulu -semasa melanjutkan pelajaran Seni rupa di Jogja serta hubungannya dengan seniman senior dan anak muda zaman sekarang.
Kemudian,blogger terhebat Jiwarasa membaca beberapa fragmen daripada novel Shahnon Ahmad.
Kami muncul selepas itu mempersembahkan dua buah lagu ciptaan kami iaitu Belayar ke Pulau Jauh (untuk Mencipta Rekod Dunia) dan Tertinggal Kapal Angkasa. Jika mahu tahu lebih lanjut tentang kedua-dua lagu ini,sila baca entri-entri terdahulu yang memberikan sedikit latar kepada penciptaan lagu-lagu ini. Walaupun tanpa penggunaan microfon,terasa ruang betul-betul bergema memberikan nada akustik yang sesuai dengan instrumen yang kami mainkan.Terasa tidak puas membuat persembahan kerana setiap peserta diberikan tempoh sepuluh minit sahaja.
Selepas itu,wartawan NST Gerald Chuah tampil. Beliau baru sahaja menghasilkan buku berkenaan Sylvester Stallone. Kemudian, Dr Zakaria Ali (USM) muncul dan majlis diakhiri oleh pengarah tersohor,U Wei yang membaca sedutan daripada skrip di dalam pembikinan (work in progress) karya beliau.
Ramai juga blogger yang kami temui antaranya Firdaus Ariff, Pak Adib dll.
Kali ni majlis tamat pada jam 7:30 malam, lebih lama daripada dua majlis terdahulu.
Terima kasih kepada Raja Ahmad dan RA Fine Arts yang memberikan peluang kepada kami membuat persembahan.
***Kredit gambar- Firdaus Ariff (Jangan marah!kami ambil daripada flickr saudara!he he)

2 comments:

Anonymous said...

memang wah yun kua benar2 tertinggal kapal angkasa...ampun2...mangkuk darah tu amende ek?wah benar2 mahu tahu...

Anonymous said...

Hehe, silakan guna gambar dari Flickr tu. Kalau nak lagi besar punya pun ada. :)