Wednesday, July 16, 2008

Macam dulu-dulu di kampus!









"Ini kumpulan nasyid baru kah? Tak pernah dengar pun!
Itulah di antara pertanyaan yang paling mencuit hati ketika kami mengendalikan sesi jamming dan busking di meja jualan yang disediakan ketika mereka melihat CD kami. Asalnya meja ini kosong dan kami mengambil alih setelah diberi kebenaran oleh petugas IKIM.
Kami dijemput mengadakan persembahan di Institut Kefahaman Islam Malaysia(IKIM) untuk program Malam Apresiasi Seni Muzik Islam yang semuanya dihadiri oleh kumpulan nasyid seperti Rabbani,Nowseeheart,Saujana,Akhil Hayy dll.Hanya kami dan Alif (yang bermain saksofon) bukan memainkan lagu nasyid. Ketika menghantar sms kepada teman-teman tentang perkara ini, ahli bersekutu yang menetap di Pulau Pinang,Irwan membalas sms dengan kata-kata," Jangan salah gelanggang!he he"
Persembahan lancar tetapi seperti biasa ada kesilapan teknikal bunyi berlaku dan tiada mikrofon untuk rebana /darbuka yang dimainkan oleh Abdul Raof.Nasib baik mikrofon untuk Wah Yun Kua yang juga bermain perkusi berfungsi dengan baik.Kami hanya mempunyai dua minit untuk membuat set up kepada instrumen di atas pentas ketika klip video dimainkan.Kami memainkan dua lagu -Selembar Kaseh dan Tertinggal Kapal Angkasa.
Selesai persembahan,kami terus membuka meja jualan semula. Bosan dengan suasana,kami membuat sesi jamming di situ.Alhamdulillah, Cd ada terjual. Walaupun tidak banyak tetapi cukup untuk mencari khalayak baru. Kami tidak fikir tersalah gelanggang. Jemputan mesti diterima jika bersesuaian.
Walaupun begitu,suasana ketika para orthodoks berkuasa di kampus dahulu kami rasai semula. Beberapa penonton di belakang isteri Dato' Mohsen menyuarakan ketidakpuasan hati kerana kami menggunakan instrumen gitar yang didakwanya haram dimainkan. Mereka juga mempersoalkan penggunaan ayat seperti " hadirin dan hadirat" yang didakwanya tidak cukup Islamik.Kemudian,mereka mempersendakan ayat ini seolah-olah ayat ini tidak wajar dituturkan di situ.Mungkin elok benar mereka memahami bahasa yang banyak kita gunakan sehari-hari.
Ini membawa kami kepada persoalan yang lebih luas -Apakah nasyid yang difahami di dalam konteks kita sebagai rakyat ,lebih khusus lagi Umat Islam? Jika mesej atau nilai di dalam lagu menjadi sandaran,Ramli Sarip juga boleh menjadi artis nasyid.
Secara peribadi,kami suka dengan lagu-lagu nasyid.Ketika aku dan Syam masih lagi memainkan lagu-lagu berirama berat,Raihan menjadi pilihan untuk kami dengari dan beberapa lagu Nowseeheart.Begitu juga Haddad Alwi.
Jika kita memandang kepada niat,siapakah kita yang dapat membaca niat tersirat di hati manusia?
Maka eloklah kita belajar sesuatu dari Kiai Kanjeng (Indonesia) yang amat berhikmah di dalam berdakwah dan turun ke segenap pelusuk kampung dan kota.
Oh ya! Merujuk kepada tema majlis dan klip yang disediakan,pastinya banyak lagi boleh dilakukan jika kita mahu bercerita tentang muzik di dalam suasana Islami.Misalnya ,apakah kandungan kitab Al Musiqa karangan Al Farabi dan penceritaan asal usul nada ' do re mi' yang berasal dari abjad Arab.Jika kita katakan Al Farabi mencipta qanoon dan rabab,lebih molek diadakan satu pameran di luar dewan ,instrumen muzik ini di samping gambus(oud) yang menjadi tunjang kepada muzik Islam.
Pastinya lebih hebat lagi jika kita bercerita tentang flamenco yang mengambil skala (maqamat) Arab dan dikembangkan di Andalusia satu ketika dahulu oleh Ziryab. yang mengasaskan sekolah muzik pertama di bumi Eropah.
Akhir kata,terima kasih tidak terhingga kepada IKIM yang memberikan peluang kepada kami mengadakan persembahan.


6 comments:

Dr. Bentara said...

huhuhu dasat gak eh. Aku dulu ada cita2 nak buat band Metal tapi lirik nasyid. Maybe kena baling dengan botol kosong kot heheh...

Ekstremis ada di mana. Left or right.

sinaganaga said...

http://sinaganaga.blogspot.com/2008/07/mabok-kepayang-sebuah-ulasan-separa.html

Bawa CD Mabok Kepayang ke MASKARA - kasi jual hah!

Dewangga Sakti said...

Bentara,
Buat saja.ha ha

Sinaganaga,
Jumpa di MASKARA!

Amiene Rev said...

teka teki... siapakah penyanyi nasyid yang kini menjadi superstar?

Anonymous said...

Well done for this wonderful blog.

Anonymous said...

penyanyi nasyid yg kini menjadi superstar?
a) faizal tahir (ex-mirwana)
b) zahid (ex-bangsar boyz)
c) akhil hayy (penceramah bebas cum artis)
d) syamsulfaiz (masih aktif dgn DS tetapi ada tubuhkan kumpulan nasyid far-east)