Thursday, May 25, 2006

Mabok Kepayang





Proses rakaman sudah dimulakan pada hari Sabtu 20 Mei 2006 bermula 3:30 petang dan berakhir 12 tengah malam untuk sesi pertama ini.Ini pengalaman pertama rakaman untuk Dewangga Sakti. Ahli-ahli pernah melalui proses studio rakaman dengan band mereka terdahulu.
Ahli-ahli yang hadir untuk sesi pertama ini: Yaser (gitar utama), Syamsul Faiz (bass), Zul(gambus/gitar),Azmi(gendang sunda,darbuka,rebana) dan Raof (rebana,darbuka).
Lagu pertama dirakam adalah lagu Selembar Kasih yang berentak inang. Gambus dan tabla dirakam sekaligus(di dalam bilik berasingan).Manakala instrumen lain dirakam selepas itu.Kemudian lagu instrumental bertajuk Mabok Kepayang dirakam.Lagu ini agak upbeat dan ada bahagian 'attack' di beberapa tempat.Tumpuan pada perkusi darbuka.Lagu ketiga adalah sebuah lagu lama (2001) yang diolah kembali.Lagu ini belum bertajuk serta stail yang ala-ala keroncong dan menggunakan gendang sunda.Kekuatan lagu ini mungkin pada gendang,bass dan vokal.Ditambah dengan petikan solo gitar yang membuatkan anda terasa seperti di tepi pantai dengan ditemani insan istimewa.(Kalau untuk Azmie,boleh la dia membayangkan sedang dating Nora Danish yang nak kahwin Jun ni!ha!ha!)
****Mabok kepayang kalau ingin diterangkan di dalam bahasa Inggeris amat sukar.Buah kepayang....ditelan mabok dibuang sayang!Mungkin love sickness atau infatuation.Tapi tak kena lagi rasanya.Satu perasaan yang sukar terlafaz.ha!ha!Mungkin Azmie boleh menerangkan lagi tentang perkara ini.

2 comments:

Anonymous said...

aku plak nak kene terangkan..ko ni memandai jerr...ehehhee...ko yg punye idea nak taruk mabuk kepayang...aku plak yg kene..apa daa -AZMIE-

Dewangga Sakti said...

Ha!ha!Ok la Raof pulak yg kena.Sekali lagu Amelina pun ada guna kata-kata Mabok Kepayang.
Biasa la.Power o ayat tu,menunjukkan kekuatan bahasa Melayu yang amat tinggi.
Oh bahasaku...
Nanti kita guna pula puisi-puisi lama dari Riau