Friday, May 11, 2007

Berbasikal untuk kesihatan



Di samping kenderaan model terkenal dan mewah seperti Mercedes,BMW dan Honda(sekadar menyebut tiga nama), fenomena biasa di Chengdu bila kami melihat ramai rakyatnya menggunakan basikal,basikal elektrik untuk kegunaan harian ke tempat kerja dan bersiar-siar. Malah beca pun masih menjadi pengangkutan yang digemari ramai di samping bas dan teksi. Selain warga tempatan,ramai juga pelancong asing yang menggunakan basikal.
Di sini kita tidak perlu risau kerana terdapat ruang untuk basikal di jalanraya. Memandangkan 'urban planning' iaitu perancangan bandar mereka yang bagus,kebanyakan jalanraya adalah lurus mengikut sistem grid. Dengan cuaca yang sesuai,memang elok benar berbasikal di sini. Masa kami di sini,cuaca adalah dalam lingkungan 18 hingga 22 darjah selsius. Kalau ada sinaran matahari pun,bila berjalan di luar masih terasa sejuk.
Walaupun begitu,kami melihat aksi pemanduan yang merbahaya juga di sini. Menurut pemandu pelancong,Coco Wong ,proses mendapatkan lesen memandu adalah senang di sini. (Coco Wong menemani kami ketika kami mendapat cuti sehari dari membuat persembahan)

No comments: