Friday, May 04, 2007

Mari belajar Bahasa Mandarin




Seorang pelayan wanita memakai tanda nama tertera Robert. Kami tersengih sendirian. Biasanya Robert nama sinonim kepada orang lelaki.


Begitulah senario di sini. Beberapa orang yang kami temui memperkenalkan nama mereka dengan nama Inggeris. Agaknya memikirkan orang luar sukar menyebut nama mereka. Nama-nama seperti Joan,Alice,Joey, Benny kedengaran menenggelamkan nama seperti Liu,Swee Yen dan nama-nama berbau kecinaan yang lain.


Meskipun begitu,pertuturan mereka tidaklah diberatkan kepada bahasa Inggeris. Mereka masih bercakap bahasa mereka dengan meluas dan penggunaan bahasa Inggeris hampir tiada atau amat minima. Di hotel kami menginap,kami terpaksa melukis gambar seterika setelah mereka tidak faham dengan perkataan 'iron'. Di sebuah kedai makan Muslim,kami terpaksa melukis gambar mi di dalam mangkuk untuk membuat pesanan kerana tidak terdapat satu perkataan Inggeris pun di dalam menu mereka.Mahu bercakap? Macam ayam dan itik!ha ha


Tetapi kami melihat kecenderungan rakyatnya untuk mempelajari bahasa Inggeris. Di kafe-kafe kami singgah,terdapat iklan mengajar bahasa Inggeris dan rata-rata yang kami temui menyimpan kamus elektronik di dalam telefon bimbit mereka. Mungkin beberapa tahun lagi,semakin ramai rakyatnya yang boleh berbahasa Inggeris pula.


Apa yang kelakar bila mereka tidak dapat membezakan 'husband' dan 'boyfriend'. Hari ini mereka mengatakan 'husband' dan esoknya bila disoal lagi menjadi 'boyfriend' pula.


Selain itu,kami melihat bercambahnya kafe/restoran makanan ala barat (yang juga diselitkan makanan tempatan) di sini.Ada yang baru menyambut ulang tahun pertama pembukaan seperti Zoe's Restaurant & BBQ dan ada yang baru seminggu dibuka seperti Region Coffee.Kedua-duanya dimiliki rakyat tempatan.Ada juga kafe yang dimiliki oleh warga luar.


Dengan terbukanya pasaran China untuk dunia, banyak peluang untuk diterokai. Bayangkan betapa luasnya China. Bagaimana agaknya kalau dapat membuat 'tour' seluruh China,atau sekurang-kurangnya lima bandaraya utama.


Ruang perniagaan juga banyak yang dapat dimanfaatkan.Buka saja restoran menyajikan makan Melayu di sana.Dengan konsep dan makanan yang lazat,pasti akan mendapat sambutan.


Sebelum itu,belejar bahasa Mandarin dulu!


No comments: