Thursday, September 14, 2006

Menghirup Udara Malam di UIA

Malam tadi kami menyertai satu program di UIA,lebih tepat anjuran Fakulti Undang-Undang di bawah Dr Iqbal. Macam sirih pulang ke gagang.Sebabnya tempat yang sama pernah menyaksikan Dewangga Sakti beraksi empat tahun yang lalu untuk program Malam Nur Akar 4 bersama-sama kumpulan gamelan UIA,kumpulan Angklung Malam dll.
Tidak sangka kami bermain di tempat yang sama.Tempat terbuka atau lebih tepat berdekatan Fakulti Undang-undang dan jalan menuju ke perpustakaan. Kami hanya bereenam kerana Abdul Raof bekerja dan tidak dapat turut serta. Berdekatan tempat itu juga pernah diadakan Detik Merdeka 2001 yang menyaksikan penglibatan penyanyi lagu folk,Pak Pandir.Program itu diadakan menjelang detik 12 malam,31 Ogos 2001.
Meski hanya dengan empat lagu dan menjadi kumpulan penutup program,semua anggota melahirkan rasa kegembiraan dengan sambutan dan suasana program ini.Inilah roh yang kami cuba pupuk ketika mula-mula menubuhkan Dewangga Sakti pada tahun 2000. Mohsen yang banyak bertindak sebagai penganjur ketika itu dan anggota kumpulan yang lain melalui jalan sukar bermain di tempat-tempat terbuka dan tidak dipedulikan.Adakalanya ditertawakan dengan wawasan serta sifat eksperimen kami.
Malah ketika kami masih belajar,gitar menjadi alat yang dianggap haram dan ada ketikanya gitar-gitar kami dirampas dan diberi amaran keras supaya tidak melibatkan diri dengan perkara mungkar dan haram.Walhal,banyak lagi anasir-anasir liar yang menular di sana yang tidak dibanteras,sebagai contoh aktiviti pondan dan gay.
Tetapi kami tetap bermain secara gerila dan anggota kumpulan ini(dengan kumpulan lama mereka) banyak terlibat dengan gig di seluruh negara.
Program ini satu perkara yang positif. Dianjurkan oleh Fakulti Undang-Undang bersama-sama Rumah Penerbitan Suarasuara (Raja Ahmad Aminullah).Selain daripada persembahan Dr Iqbal dan kumpulan,penyajak Amirul Fakir dari Ipoh juga bersama-sama memeriahkan acara. Pelajar-pelajar UIA(saya rasa dari Fakulti Undang-Undang) pun turut terlibat membaca puisi,bermain muzik dll.
Program ini juga menjadi saksi -pemain violin Norman ramai peminat.Mungkin mereka terpesona dengan rambut atau pun seluar hijau beliau.(ha!ha!)

5 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum disampaikan dari meja programme manager aikol akustika...persembahan yang sangat mantap melahirkan rasa kagum dan kebanggaan didalam diri ini memberi inspirasi kepada saya untuk meneruskan program ini lagi..terima kasih kepada dewangga sakti...eit bro..letak la gambar malam aikol akustika hari tu...hehehehe saje nak tumpang glamour <^o^> ape2 pun...kalu nak promote kat uia contact kitorang ok~~... lupe plak...saye fahmi programme manager arituh... nih email saye mr_brightsite@yahoo.com.my..... lpas nih saye invite dewangga sakti ok~

Dewangga Sakti said...

Terima kasih En Fahmi.Maaf terlambat pulak baca sebab baru balik dari Jepun minggu lepas dan di sana tak sempat access internet.
Malam aikol akustika tu nanti diletakkan gambar.Ada di dalam kamera Azmi dan telah dipindahkan ke dalam CDr foto2 tersebut.
Buat lagi banyak program macam tu!Buat di tempat terbuka lagi!Tempat yg sama pun lagi bagus!
Tunggu laporan dari Sapporo,Jepun.

Anonymous said...

buenas noches I am in search for men to come to my Guild Caesary come take a look. and join my army please! hawks raiders at http://www.lekool.com. Been playing Caesary game for 6 weeks. Caesary has been the best browser game in a long time!

[url=http://caesary.lekool.com]Caesary[/url]
[url=http://caesary.lekool.com]browser based[/url]
[url=http://video.lekool.com]Game Videos[/url]
[url=http://dc.lekool.com]Game Videos[/url]

Anonymous said...



Feel free to visit my site; http://lottery-how-to-win.com/how-to-win-the-lottery

Anonymous said...



Review my weblog Cordyceps Sinensis
my web site: cordyceps