Tuesday, May 15, 2007

The Bookworm Cafe di Chengdu





Anda ingin makan dan minum sambil membaca daripada koleksi ribuan buku?
Selamat datang ke 'The Bookworm Cafe'!Dengan motto 'Eat,Drink,Read' (ahh...malangnya bukan di tanahair tercinta!)



Kafe ini kami jumpa secara tidak sengaja.Ketika itu jam menghampiri 1o malam. Aku dan Syamsul ingin pergi ke kafe siber berhampiran hotel setelah diberitahu bayaran untuk perkhidmatan internet di situ hanya 2 yuan selama sejam(iaitu lebih kurang 90sen sahaja). Ketika melalui jalan ke kafe siber ,kami terserempak dengan kafe ini di seberang jalan. Wah! The Bookworm Cafe'. Nama yang menarik. Kafe ulat buku?
"Lepas internet,kita mesti pergi ke kafe ini",Syamsul menyuarakan keinginannya. Melihat dari jauh sudah membuatkan kami teruja. Selepas sejam di kafe internet, kami singgah ke kafe unik ini dan seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Peter Goff menyapa kami di pintu masuk setelah melihat kami membaca notis di ruang iklan berdepan pintu masuk. Beliau menjemput kami masuk.
"Kafe masih dibuka?'',tanya kami.
"Ya.Masih dibuka sehingga jam 1 pagi",jawab Peter dengan nada cukup ramah.
Kami melihat sekitar kafe dan melihat satu kafe yang lain daripada biasa.Inilah yang kami cari-cari.Kafe yang dipenuhi ribuan buah buku.
The BookwormCafe diasaskan oleh Alexandra Pearson di Beijing pada tahun 2002. Pada asalnya Alex datang ke Beijing untuk belajar muzik di Central Conservatory of Music di Beijing. Kemudian beliau terlibat dengan perniagaan dan agak aktif dengan acara kebudayaan. Menyedari koleksi bukunya yang banyak,beliau bercadang membuka perpustakaan komuniti yang diberi nama The Bookworm Cafe pada tahun 2002. Daripada koleksi sebanyak 1,600 buah sudah berkembang kepada 16,000 buah buku sekarang.
Pada tahun 2006,seorang warga Ireland Peter Goff (yang kami temui di sini) menjadi rakan kongsi Alex dan membuka sebuah cawangan Bookworm di Chengdu. Menariknya kafe ini selain ribuan buku turut menyediakan makanan dan minuman barat (juga tempatan) yang lazat dalam suasana santai dan tenang diiringi muzik latar mendamaikan.
Di Chengdu,koleksi buku adalah sebanyak 6,000 buah dan anda bebas membaca apa saja buku.Terdapat juga majalah dan buku untuk dijual.
Selain itu,Bookworm juga menganjurkan booktalk (bicara buku) daripada penulis/novelis daripada China dan luar negara, majlis baca puisi,kebudayaan,kutipan derma selain bertindak sebagai perpustakaan persendirian dengan bayaran yang minima. Pada malam-malam tertentu mereka juag menganjurkan 'open mic' untuk sesiapa yang berbakat di dalam bidang seni (apa sahaja).
Kami melihat tempat ini semacam tempat pertemuan warga asing (pelancong dan yang bekerja) untuk bersantai dan bersosial. Ada juga rakyat tempatan yang bergaul dengan warga asing ini. Mungkin ini satu cara mereka mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris yang giat dipromosikan di sini.
Malam esoknya,kami pergi ke kafe itu bersama Abang Khalid dan minum teh cina yang menyegarkan. Malam itu ada kutipan derma untuk rumah anak yatim telah diadakan di situ. Seorang wanita(mungkin isteri Peter) menyangkakan aku seorang wartawan kerana membawa kamera video .
Berbalik kepada persoalan kafe tadi,alangkah baiknya kalau terdapat di Malaysia. Mungkin orang yang terkenal mempunyai koleksi buku yang banyak seperti Faisal Tehrani,Jiwarasa atau Pak Samad boleh membuka kafe sebegini. Atau juga pengusaha kafe yang menyedari kepentingan tempat sebegini kepada penggemar buku.Ah...makan,minum,baca! Bukankah itu menyeronokkan?
Kalau anda berkesempatan ke Beijing atau Chengdu,jangan lupa berkunjung ke kafe ini.
Lawati laman web mereka di www.chengdubookworm.com

2 comments:

dhuat79 said...

Di malaysia, anda boleh bersajak di kedai buku kopi tersebut.

Kedai saya insyaallah.

10 tahun lagi :)

Unknown said...

Zul,

Wow! Bukunya tersusun kemas! Sesetengah perpustakaan kita di sini pun boleh kalah.

Hiasan dalamannya pun cantik dan menarik!